پیام سرمایه و صنعت ایران

مرجع اطلاع رسانی در سرمایه گذاری

شغل کارشناس هوش تجاری

شغل کارشناس هوش تجاری

چکیده مطلب:

فهرست مطالب

وظیفه اصلی یک کارشناس هوش تجاری (Business Intelligence) یا کارشناس BI تحلیل اطلاعات یک سازمان، با هدف یافتن و سازمان‌دهی حوزه‌هایی است که شرکت می‌تواند در آنها بهبود یابد. یکی دیگر از وظایف کارشناس BI جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و یافتن راه‌حل برای مشکلات و موانع بالقوه سازمان است.

شرح وظایف کارشناس هوش تجاری

این کارشناس ممکن است وظایف دیگری هم داشته باشد، مانند:

  • ارزیابی مداوم منابع سازمان برای اطمینان از حرکت درست سازمان در مسیر رسیدن به اهدافش
  • به‌روز رسانی مداوم پایگاه داده‌ها و هوش تجاری شرکت
  • توسعه استراتژی‌هایی برای جمع‌آوری داده‌ها و هوش تجاری
  • تجزیه‌وتحلیل عملکرد رقبا و استفاده از هوش تجاری آنها
  • به‌اشتراک‌گذاری یافته‌های خود با مدیران ارشد سازمان

نیازمندی‌های کار

تحلیل‌گران هوش تجاری معمولا با داشتن ترکیبی از تحصیلات، آموزش، مدارک و تجربیات مختلف وارد این حرفه می‌شوند. مهارت‌های کوچک و بزرگ مختلفی نیز هستند که باید در طی مسیر، آنها را توسعه دهند.

تحصیلات

تحلیل‌گر هوش تجاری یا کارشناس BI باید حداقل لیسانس خود را در یکی از رشته‌های آمار، علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی یا رشته‌های مرتبط با آنها گرفته باشد. بسیاری از تحلیل‌گران هوش تجاری ترجیح می‌دهند برای توسعه مهارت‌های خود، بهبود فرصت‌های شغلی و بالا رفتن درآمد، مدرک فوق‌لیسانس MBA را نیز کسب کنند. داشتن مدرک MBA در برخی از سازمان‌ها می‌تواند جایگزین تجربه کاری هم محسوب شود.

آموزش

بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند فردی را استخدام کنند که سابقه کار در زمینه IT یا بازرگانی داشته باشد. تحلیل‌گران هوش تجاری معمولا از کارآموزی یا کارمندی رده پایین در یک سازمان کار خود را شروع می‌کنند. با آموزش، کسب دانش و مهارت در حین کار، به مقام کارشناس BI می‌رسند.

داشتن تجربه به‌عنوان یک تحلیل‌گر داده‌ یا تحلیل‌گر کسب‌وکار، می‌تواند فرد را برای رسیدن به شغل کارشناس هوش تجاری آماده کند. تحلیل‌گران هوش تجاری ممکن است برای یادگیری نرم‌افزارهای کاربردی خاصی که سازمان از آنها استفاده می‌کند، آموزش ببینند.

کنفرانس‌ها و سمینارهای زیادی برای تحلیل‌گران هوش تجاری وجود دارد که می‌توانند به‌عنوان آموزش ضمن خدمت در آنها شرکت کنند. شرکت در این کنفرانس‌ها می‌تواند به کارشناس BI کمک کند تا به اطلاعات به‌روز صنعت و جدیدترین یافته‌های مربوط به کار خود، دست یابد.

مهارت‌ها

کارشناس هوش تجاری باید بتواند داده‌های بزرگ را ارزیابی کند و نتایج را گزارش دهد. پس به مهارت‌های مختلفی نیاز پیدا خواهد کرد:

ارتباطات: تحلیل‌گران هوش تجاری معمولا اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و با استفاده از آنها بین همکاران و مشتریان به‌صورتی ساده و غیر فنی تعامل برقرار می‌کنند. آنها باید مهارت‌های ارتباطی قوی برای ارائه موثر نتایج تجزیه‌وتحلیل خود داشته باشند. کارشناسان هوش تجاری باید بتوانند به‌شکل فعال، به همکاران و مشتریان گوش و گزارش‌ها و راه‌کارهایی مبتنی بر درخواست‌های این افراد، ارائه کنند.

حل مسئله: کارشناسان هوش تجاری در تعیین ریسک‌های بالقوه سازمان و یافتن راه‌کارهای ممکن، تخصص دارند. مدیریت و مشتریان انتظار دارند برنامه‌هایی را با جزئیات مشخص برای بهبود فرآیندها یا کاهش ریسک‌ها دریافت کنند. مهارت‌های فوق‌العاده حل مسئله به تحلیل‌گران اجازه می‌دهد که همه ابعاد یک مسئله را بررسی کنند و راه‌کارهایی موثر و جامع طراحی دهند.

برنامه‌نویسی: یک کارشناس هوش تجاری برای بازبینی و ارزش‌گذاری پایگاه داده‌های عظیم سازمان، نیازمند داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی است؛ تا بتواند گردش کار را به شکل خودکار، مدیریت کند. یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون و SQL می‌توانند به تحلیل‌گران هوش تجاری کمک کند. او می‌تواند برنامه‌هایی بنویسد که به‌شکل خودکار داده‌ها را در پایگاه داده پیدا و فایل‌ها را ویرایش کند.

کار تیمی: یک کارشناس BI معمولا همراه یک تیم کار می‌کند. به‌همین دلیل، داشتن مهارت‌های کار تیمی برای موفقیت یک سازمان ضروری است. کار تیمی موفق باعث می‌شود که بهترین راه‌کارها و فرآیندها برای سازمان توسعه یابد و پیاده‌سازی شود. کار تیمی موثر شامل ارتباطات خوب، طوفان مغزی و تعامل با همکاران می‌شود.

خدمات مشتری: برخی از تحلیل‌گران هوش تجاری مستقیما با مشتریان کار می‌کنند. آنها باید بتوانند ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنند. برای دوام این ارتباط، نتایج رضایت‌بخش، درست و دقیقی را به او ارائه کنند.

دانش فنی: کارشناسان BI جدا از برنامه‌نویسی، باید دانش بالایی درباره ابزار هوش تجاری مانند Tableau و R داشته باشند. بسیاری از کارشناسان هوش تجاری روزانه از این ابزار استفاده می‌کنند. آنها هم‌چنین باید در بسیاری از حوزه‌های مربوط به اطلاعات و داده‌ها مانند امنیت داده‌ها، داده‌کاوی، طراحی و معماری پایگاه داده و… دانش خوبی داشته باشند تا با استفاده از مجموع آنها به راه‌کارهایی جامع و کامل برسند.

معرفی شغل کارشناس هوش تجاری: محیط کار

محیط کاری یک کارشناس هوش تجاری که روزانه در آن به تحلیل داده می‌پردازد، به سازمانی که در آن کار می‌کند، بستگی دارد. این حوزه بزرگ و متنوع است؛ و هر کارشناس ممکن است در رشته متفاوتی متخصص شود. برخی از این حوزه‌های کاری عبارت‌اند از: سلامت و بهداشت، فناوری یا اقتصاد.

نوع کار بیشتر تحلیل‌گران هوش تجاری به‌صورت تمام‌وقت است. حقوق خود را ماهانه دریافت می‌کنند. فضای کاری این افراد در دفاتر شرکت‌ها و سازمان‌ها است. افرادی که به‌دنبال کسب شغل کارشناس هوش تجاری هستند، می‌توانند از محیط کاری خود این توقعات را داشته باشند:

  • نشستن برای ساعات طولانی
  • کار کردن با کامپیوتر
  • تعاملات مستمر با همکاران و مدیران
  • شرکت در جلساتی مرتبط با پیشرفت و توسعه پروژه‌های مربوط به سازمان یا مشتریان
  • ارائه یافته‌ها و گزارش‌ها به مدیران ارشد و مشتریان

چگونه کارشناس هوش تجاری شویم؟

برای تبدیل‌شدن به یک تحلیل‌گر یا کارشناس هوش تجاری می‌توانید گام‌های زیر را دنبال کنید:

یک مدرک کارشناسی بگیرید: در ابتدا باید یک مدرک کارشناسی بگیرید. این مدرک بهتر است در یکی از این رشته‌ها باشد: علوم کامپیوتر، علوم داده‌ها، اقتصاد، مهندسی، مدیریت بازرگانی یا کسب‌وکار. اگر تحقیقات و پروژه نهایی‌تان هم به آمار یا تجزیه‌و‌تحلیل مرتبط باشد، برای تجربیات و رزومه‌تان بسیار مفید خواهد بود.

با کارآموزی، تجربه کسب کنید: کارشناسی هوش تجاری به تجربه نیاز دارد. کارآموزی در حوزه‌ اقتصاد یا فناوری و شروع به کار از سمت ابتدایی یک کارشناس تحلیل‌گر بازار یا تحلیل‌گر داده‌ها، تجربه و دانش لازم را برای تبدیل‌شدن به یک تحلیل‌گر هوش تجاری موفق برای شما فراهم می‌کند.

درخواست همکاری بفرستید: زمانی که مهارت‌های تجاری و فناوری شما به‌میزان قابل قبول توسعه یافت؛ و حداقل ۴ سال سابقه کاری و یک مدرک حرفه‌ای نیز کسب کردید، می‌توانید برای کسب مشاغل تحلیل‌گر هوش تجاری به سازمان‌ها، درخواست همکاری بفرستید. هم‌چنین اگر در سازمان تقریبا بزرگی کار می‌کنید، پس از کسب این شرایط، می‌توانید درخواست ترفیع شغلی خود را برای مدیران ارشد ارسال کنید.

مدرک ارشد بگیرید: اگر می‌خواهید قدرت انتخاب بالا و گزینه‌های بیشتری داشته باشید در حوزه کارشناس BI داشته باشید، می‌توانید یک مدرک ارشد MBA ،IT یا رشته‌های مرتبط با آنها را کسب کنید. گاهی داشتن یک مدرک ارشد مقداری از کمبود تجربه و سابقه کاری را جبران می‌کند.

آینده شغلی هوش تجاری در جهان چگونه است؟

در واقع در اقتصاد دیجیتال امروز، موفقیت کسب و کارها به تجزیه و تحلیل درست این داده‌ها گره خورده است. پس به افراد متخصصی نیاز داریم که نه تنها می‌توانند حجم زیاد داده‌ها را تحلیل کرده و از دل آن‌ها اطلاعات استخراج کنند، بلکه می‌توانند این اطلاعات را به صورت قابل درک در اختیار مدیران کسب و کارها قرار دهند. این افراد، متخصصان هوش تجاری هستند.

به لطف این متخصصان، حالا مدیران کسب و کارها می‌توانند با بینش بیشتری نسبت به قبل تصمیم‌های مهم بگیرند و رقبا را جا بگذارند. اینجاست که دلیل محبوبیت روزافزون هوش تجاری و متخصصان آن خودنمایی می‌کند. انگار اهمیت و محبوبیت هوش تجاری با حجم داده‌های تولید شده رابطه مستقیم دارد.

شغل و آینده هوش تجاری به چه سمتی پیش می‌رود؟

در سال‌های اخیر، هوش تجاری تصمیم‌‌گیری‌های هوشمند را برای کسب و کارها آسان‌تر کرده است؛ از این رو شاهد پذیرش گسترده این شغل در صنایع مختلف بوده‌ایم. در واقع ظهور شغل هوش تجاری، نه تنها به کسب و کارها کمک می‌کند، بلکه تجربه کاربری را هم بهتر می‌کند. طبق داده‌های مطالعات شرکت تحقیقاتی و مشاوره جهانی Gartner.Inc و دفتر آمار کار ایالات متحده، محبوبیت این حوزه و تقاضا برای متخصصان هوش تجاری هم رو به افزایش است.

با توجه به نقش مهم هوش تجاری در دنیای امروز، میزان نیاز کسب و کارها به متخصصان این حوزه، بیشتر از تعداد متخصصان است. اینجاست که تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و همین مسأله افزایش درآمد را برای شغل هوش تجاری به دنبال خواهد داشت.

سطح درآمد یک تحلیلگر هوش تجاری در دنیا چقدر است؟

مجله تجاری آمریکایی Forbes، شغل هوش تجاری را به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین مشاغل در زمینه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) معرفی کرده است. دلیل این محبوبیت می‌تواند تقاضا و کاربرد آن در صنایع مختلف مانند امور مالی، حوزه بهداشت، تولید، بیمه، فناوری و تجارت الکترونیکی باشد. تقاضای زیاد، سطح دستمزدهای این شغل را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های PayScale حقوق و دستمزد تحلیلگر هوش تجاری در ایالات متحده بین ۴۷هزار دلار تا ۹۳هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن ۶۶هزار دلار در سال است. در انگلستان، یک تحلیلگر هوش تجاری با توجه  به اندازه و مکان سازمان و میزان تجربه آن بین ۳۵ هزار تا ۴۵هزار پوند در سال درآمد دارد.

یک تحلیلگر هوش تجاری در هند با داشتن تنها یک سال تجربه یا  حتی کمتر از آن، به طور متوسط ۳۵۷ هزار پوند در سال حقوق می‌گیرد. میانگین حقوق و دستمزد متخصصان BI با یک تا چهار سال تجربه ۵۱۰هزار پوند در سال است. همچنین تحلیلگران هوش تجاری سطح متوسط و سطح بالا به طور متوسط ۸۱۷هزار پوند در سال حقوق می‌گیرند؛ میزان درآمد شغل هوش تجاری گاهی حتی تا ۱،۱۷۹،۰۰۰ پوند هم می‌رسد.

 کار کردن در حوزه هوش تجاری چه مزایایی دارد؟

دنبال کردن یک مسیر شغلی در حوزه هوش تجاری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که در ادامه بعضی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

امنیت شغلی

تحلیلگران هوش تجاری (BI) در دسته‌ای از تحلیلگران مدیریتی (Management analyst یا management consultant) قرار می‌گیرند که کسب‌وکارها هر روز نیاز بیشتری به آن‌ها دارند. با توجه به آمار ارائه شده توسط  اداره کار آمریکا، احتمالا تقاضا برای تحلیلگران مدیریت، از جمله هوش تجاری ، تا سال ۲۰۲۴، تا ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. موقعیت کاری تحلیلگران تجاری مربوط به همه صنایع است، چرا که هوش تجاری رابط بین فناوری اطلاعات و تفکر استراتژیک محسوب می‌شود. با افزایش حجم داده‌های در دسترس سازمان‌ها، نیاز به متخصصانی که بتوانند آن را درک و تفسیر کنند افزایش می‌یابد.

طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی

فعالیت در حوزه هوش تجاری می‌تواند شغلی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد. حضور مشاوران BI برای تصمیم‌گیری در همه سطوح شرکت‌ها ضروری است. این متخصص‌ها با بینشی که از داده‌ها به دست می‌آورند،  نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار را پیدا می‌کنند و نشان می‌دهند. این کار به بهینه‌سازی استراتژی و افزایش کارایی کسب‌وکارها کمک می‌کند. بنابراین، تحلیلگران هوش تجاری اغلب برای توسعه فناوری‌ها و استراتژی‌های جدید تلاش می‌کنند.

حقوق بالا

اگر در نظر دارید نقشی در تجزیه‌ و تحلیل یک کسب‌وکار داشته باشید، حقوق دریافتی شما به احتمال زیاد مشکلی بزرگی نخواهد بود. متوسط حقوق تحلیلگران تجاری به طور متوسط ۵۰ درصد بیش‌تر از سایر متخصصان فناوری اطلاعات است. نقش‌هایی که یک فرد با مجموعه مهارت‌های تخصصی و آموزش دیدن می‌تواند در یک مجموعه در حوزه BI انجام دهد معمولا شامل موارد زیر است:

  • معمار تجزیه و تحلیل داده‌های کلان (Big Data Analytics Architect)
  • مهندس داده کلان (Big Data Engineer)
  • مشاور هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل (Business Intelligence and Analytics Consultant)
  • متخصص اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل (Metrics and Analytics Specialist)
  • مشاور تجاری (Business Consultant)
  • همکار تجزیه‌و‌تحلیل (Analytics Associate)
  • سرپرست دیتابیس (Database Administrator)
  • آمارشناس (Statistician)
  • مدیر تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (Data and Analytics Manager)
  • دانشمند داده (Data Scientist)
  • تجزیه‌وتحلیل تجسم داده‌ها (Data Visualization Analysis)
فرصت‌هایی برای توسعه شخصی

امروز صنایع مختلف، از فناوری اطلاعات و نرم‌افزار گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی، از BI استفاده می‌کنند. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک متخصص هوش تجاری در طیف وسیعی از نقش‌های BI که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید، مشغول به کار شوید. با توجه به مهارت‌هایی که به عنوان یک متخصص BI به دست می‌آورید، مهارت‌هایی مانند انجام کار گروهی، مدیریت زمان، افزایش دقت و توجه، بهبود تفکر تحلیلی، دانش ریاضی و …. نیز در شما تقویت می‌شود و رشد و بهبود مهارت‌های شخصی شما قابل توجه خواهد بود.

بازار کار و آینده شغل هوش تجاری در ایران

برای این که بخواهیم درباره وضعیت بازار کار هوش تجاری صحبت کنیم، یکی از راه‌های خوب سر زدن به پلتفرم‌های کاریابی مثل جابینجا، جاب ویژن و ایران‌تلنت است. به محض اینکه عنوان کاری «هوش تجاری» را در این پلتفرم‌ها جستجو می‌کنیم، با تعداد زیادی از آگهی‌های شغلی با این عنوان یا عناوین مرتبط را می‌بینم که اغلب از سمت شرکت‌های نسبتا بزرگ و آینده‌دار منتشر شده‌اند. نکته دیگری که قابل توجه است، اغلب حقوق پیشنهادی برای سمت شغلی کارشناس هوش تجاری، حدود سه برابر حقوق پایه وزارت کار است؛ پس اگر به دنبال یک درآمد نسبتا خوب هستید، فعالیت در زمینه هوش تجاری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با یک نگاه کلی به آگهی‌هایی که با عنوان شغلی «هوش تجاری» در پلتفرم‌های کاریابی منتشر شده‌اند، مهارت‌هایی را می‌بینیم که در میان اغلب آگهی‌های منتشر شده مشترک هستند. در زیر به چند مورد از این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آشنایی با پایگاه داده و زبان‌هایی مثل SQL
  • آشنایی با Power BI
  • آشنایی با مباحث مربوط به بیگ‌دیتا و انبار داده‌ها
  • توانایی مذاکره، گزارش‌نویسی و مستندسازی و داشتن مهارت‌های ارتباطی
  • توانایی فهم مشکل و حل مسئله

البته که بسته به حوزه کاری و نوع داده‌های در دسترس، مهارت‌های مورد نیاز هم متفاوت می‌شود، اما به طور کلی می‌توانیم بگوییم که توانایی کار با داده‌ها و ابزارهای داده‌محور موجود اصل اساسی است. درباره آینده هوش تجاری در ایران هم با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه هر روز میزان سرسام‌آوری داده در کسب و کارهای مختلف تولید می‌شود، به این زودی‌ها قرار نیست نیاز به فعالان حوزه هوش تجاری کم شود؛ چه بسا هر روز بیشتر هم می‌شود.

جمع‌بندی

سعی کردیم مسیر شغلی یک فعال حوزه هوش تجاری را بررسی و مهارت‌های مورد نیاز و دلایل انتخاب این مسیر را بازگو کنیم. حالا وقت این است که به این سوال پاسخ دهید، آیا هوش تجاری شغلی است که شما به آن علاقه دارید؟ مشاوران BI پیوند دهنده بین کاربران تجاری و داده‌ها هستند، بنابراین شما باید به فناوری اطلاعات و داده‌ها و همچنین توانایی یادگیری SQL ، دیتابیس‌ها و سایر فناوری‌های مورد نیاز برای انجام وظایف یک مشاور BI علاقه داشته و مسلط باشید. اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم اولین قدم را برای شروع  نقش خود به عنوان یک تحلیلگر کسب‌وکار بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی و سیستم اطلاع رسانی پیام سرمایه و صنعت ایران

ارسال هوشمند به 20000 مخاطب فعال

با معرفی فعالیت خود به بیش از 20000 مخاطب پیام سرمایه و صنعت ایران، سرمایه گذاران، مدیران شرکتها و صاحبان کسب و کار، فعالین اقتصادی، سرمایه پذیران و گروههای مختلف در صنعت و تجارت و ... به کار خود رونق ببخشید.

تماس با دفتر آگهی های پیام سرمایه و صنعت ایران: 02166577983