در مورد مدل کسب و کار بیشتر بدانید
در واقع business plan معرفی کننده شرکت یا سازمان شما خواهد بود بدین معنی که :
اهداف مالی و اقتصادی شرکت کدامند.
شرکت توسط چه کسانی اداره شده و مدیریت آن چگونه خواهد بود.
نحوه ارسال کالا به مشتریان و خدماتی که به آنها ارائه میدهید از چه طریقی انجام خواهد شد ؟
مدل کسب و کار مشخص میکند که دقیقا” چه خدمات و چه محصولاتی را به مشتری ارائه خواهید داد و از چه کانال های ارتباطی استفاده کرده و چه روابطی خواهید داشت و برای حفظ این روابط چه اقداماتی صورت خواهد گرفت ؟
منابع ، دارایی و سرمایه شما از کجا و به شکلی تامین میشود .
با داشتن یک مدل کسب و کار جامع و مسنجم همراه با جزئیات کار شده قادر خواهید بود از ضرر های احتمالی در آینده کاسته و چشم انداز شفافی از آینده تجارت خود داشته باشید .
راه های احتمالی برای یافتن مشتریان جدید در آن بررسی میشود .
مدل کسب و کار توضیح می دهد که یک کسب و کار چگونه می تواند براي خود جايگاهي درحوزه کسب و کار پیدا کرده و چگونه مي تواند به ثبات لازم برسد تا درآمد زایی داشته باشد .
مشخصات یک مدل کسب و کار استاندارد
مدل کسب کار شما باید دارای جذابیت ، قابلیت اجرایی داشتن ( کارآمد و کاربردی بودن طرح)و نوآوری باشد
نوآوری بدان معنی که تا حد امکان سعی کنید مدل کسب و کارتان تازگی داشته باشد تا بتوانید مردم و مشتریان را متقاعد کنید که از محصول یا خدمات شما استقبال کنند در غیر این صورت به دلیل وجود نمونه های مشابه در بازار باید دلایل محکم و قانع کننده ای برای مشتریان داشته باشید که از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. کاربردی بودن نیز یعنی آن که نیاز بازار و مشتریان را به خوبی رصد کرده و به موقع و در زمان مناسب محصول را وارد بازار کنید.
شما قادر خواهید بود از طریق مدل کسب و کار افت و خیز های تجارتتان را رصد کرده، بازار را تخمین بزنید حتی برنامه های استخدامی و این که چه تعداد کارمند میخواهید استخدام کنید نیز در مدل کسب و کار مشخص کنید.
مدل کسب و کار از جهت این که تجارتتان دارای نظم ، انضباط و یکپارچگی بیشتری ( مخصوصا” در امر اجرایی ) کمک کننده خواهد بود.
مدل کسب و کار مشخص میکند ایده شما در آینده چه جایگاهی در بازار خواهد داشت و آیا این مدل میتواند موقعیت شما را در بازار تثبیت کند یا خیر ؟
اگر مدل کسب و کار شما یا طرح اجراییتان به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز و دارای نوآوری باشد اولین گامتان ، برای جذب سرمایه گذاران موفقیت آمیز خواهد بود.
مدل کسب و کار یا طرح تجاری اولین قدم برای راه انداختن کسب و کار و جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان است بنابراین سعی کنید آن را به صورت خلاصه ولی در عین حال فراگیر و جامع به طوریکه در برگیرده تمامی اطلاعات ضروری شرکتتان باشد بنویسید تا با مطالعه آن افراد ذی صلاح دید کلی از برنامه آینده کسب و کارتان بدست آورند.
بهتر است بدانید بسياري از شرکت ها ، به دلیل نداشتن یک طرح تجاری مناسب و منسجم و غیر قابل انطباق با نیاز بازار و صنعت ورشکست شده یا با مشکلات جدی مواجه می شوند.
راز ماندگاری و دوام یک شرکت یا سازمان در بازار کسب و کار و حوزه صنعت داشتن یک چشم انداز و مدیریت مقتدر میباشد که در طرح تجاریتان باید به آن پرداخته شود.
سخن پایانی
این را بدانید که اکثر مدل های موفق کسب و کار به دلیل عدم انطباق مدل با شرایط واقعی دنیا مدل تدریج اصلاح می شود و شکل درستی به خود خواهد گرفت و به یک مدل کامل تر و قابل اطمینان تری تبدیل خواهد شد.
از شرکت هایی که دارای مدل کسب و کار موفق بوده اند شرکت های وال مارت است که نمونه ای از موفق ترین شرکت ها در داشتن یک مدل کسب و کار بسیار درست عمل کرده است .