پیام سرمایه و صنعت ایران

مرجع اطلاع رسانی در سرمایه گذاری

چگونه برای کسب و کارمان سرمایه جذب کنیم؟

چگونه برای کسب و کارمان سرمایه جذب کنیم؟

چگونه جذب سرمایه کنیم؟

چکیده مطلب:

برای ایجاد یا توسعه هر کسب و کاری تامین منابع مالی مورد نیاز ازجمله مهمترین ارکان این منظور بوده و بدون تامین سرمایه لازم، قطعا ایجاد یا ادامه کار میسر نخواهد شد. از اینرو دانستن منابع تامین مالی و استفاده درست از هرکدام، می تواند مارا در رسیدن به اهداف اقتصادی و جلوبردن فعالیتهایمان کمک کند. برای این منظور روشهای مختلفی وجود دارد که هرکدام به نوعی می توانند در جذب سرمایه گذار به کسب و کارها کمک می‌کند و مدیریت امور را در شرایط اقتصادی مختلف با بهترین کیفیت در اختیار ما قرار دهند.

فهرست مطالب

قابل توجه مالکان و موسسان کسب و کار، مدیران شرکتها و صاحبان ایده و پروژه های استارتاپی

چطور می توانیم برای راه اندازی، توسعه و رونق کسب و کارمان جذب سرمایه کنیم؟ شناخت و بررسی انواع روشها و شیوه های تامین سرمایه و جذب سرمایه گذار

برای ایجاد یا توسعه هر کسب و کاری تامین منابع مالی مورد نیاز ازجمله مهمترین ارکان این منظور بوده و بدون تامین سرمایه لازم، قطعا ایجاد یا ادامه کار میسر نخواهد شد. از اینرو دانستن منابع تامین مالی و استفاده درست از هرکدام، می تواند مارا در رسیدن به اهداف اقتصادی و جلوبردن فعالیتهایمان کمک کند. برای این منظور روشهای مختلفی وجود دارد که هرکدام به نوعی می توانند در جذب سرمایه گذار به کسب و کارها کمک می‌کند و مدیریت امور را در شرایط اقتصادی مختلف با بهترین کیفیت در اختیار ما قرار دهند.

در این مطلب سعی شده، شما را با انواع روش‌ها و منابع تأمین مالی آشنا کنیم تا با انتخاب درست هر کدام و بنابر شرایط مقتضی، فراز و نشیب‌های کار را با کمترین ضرر و زیان پشت سر بگذارید.

روشهای جذب سرمایه

چه  روش ‌هایی برای تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار وجود دارند؟

با وجود کسب و کارهای مختلف در سطح جامعه منابع و روش های مالی و جذب سرمایه گذار زیادی موجود نیست، که با کمک آنها بتوان سود انباشته، جذب سرمایه از طریق بدهی و سرمایه سهام را با موفقیت پیش برد. برای درک بهتر نگاهی به سرفصل این سرمایه گذاریها می اندازیم:

  • موسسان و صاحبان کسب و کارها
  • بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری
  • خانواده و دوستان و آشنایان
  • نهادهای حمایتی
  • سرمایه گذاری جمعی
  • سرمایه‌های پر خطر
  • کمک هزینه و سوبسید
  • اسپانسرینگ
  • فروش سهام

حال هرکدام از این سرفصلها را بررسی می کنیم:

موسسان و صاحبان کسب و کارها

صاحبان یا موسسان کسب و کارها از جمله مهم ترین کسانی هستند که برای تأمین مالی کسب و کار خود سرمایه گذاری می‌کنند. بدین ترتیب که اگر کسب و کاری براساس مشارکت چند نفر ایجاد شده باشد، طبیعی است که در هنگام نیاز اولویت سرمایه گذاری با آنها خواهد بود. بنابراین بهترین تصمیم درایجاد یک موسسه، بهره مندی از چندین سهامدار به عنوان موسسان آن کار خواهد بود تا در مواقع لزوم اقدام به تامین منابع مالی لازم و سرمایه گذاری در کسب و کار خود نمایند و بار مالی این تامین سرمایه ها بر دوش یک یا دو نفر نیوفتد.

بانک‌ها

بانکها از جمله  مهم ترین منابع جذب سرمایه در قالب وام و تسهیلات هستند. برای  راه‌ اندازی استارت آپ، یک پروژه کارآفرینی و انواع دیگر کسب و کار میتوان از وامهای بانکی بهره جست که برای جذب و حفظ سرمایه استفاده می‌شوند. اما نکته قابل توجه در شرایط کنونی حاکم بر بانکهای ایران، سخت بودن نسبی شرایط دریافت و استفاده از تسهیلات بانکی است و بررسی این موضوع خود نیازمند مقالات و گزارشهای مختلف است.

خانواده، دوستان و آشنایان

در ابتدای راه‌‍ اندازی یک کسب و کار که هنوز درآمد آن چندان زیاد نیست، میتوان از خانواده، دوستان و آشنایان به عنوان مهم ترین تأمین کنندگان مالی به صاحبان کسب و کارها کمک گرفت. طبیعی است هرکدام از ما کسانی را در خانواد و اطرافیان خود می شناسیم که این قابلیت را دارا هستند و چه بسا آنها هم به دنبال جایی برای یک سرمایه گذاری مطمئن هستند و برقرای ارتباط و تشریح اوضاع می تواند این سرمایه گذاری را محقق نماید.

نهادهای حمایتی تامین مالی

برخی مجامع عمومی، سازمان‌ها، شرکتها، موسسات و افراد خیری وجود دارند که به کسب و کارها وام و سرمایه می‌دهند و تا کسب و کار پیش برود یا در صورت بروز مشکلات مالی، در حل کردن آن کمک کنند. معمولا تامین مالی از این طریق به دو شیوه مشارکت و وام انجام می شود که در روش دوم میبایست نسبت به بازپرداخت سرمایه در بازه زمانی تعیین شده تعهدات لازم به سرمایه گذار اعطا گردد.

سرمایه گذاری جمعی

یکی از روشهای مرسوم تامین مالی، سرمایه گذاری جمعی یا کوادفاندینگ است. در اصل سرمایه گذاران بر اساس تمایل خود مقداری به پروژه سرمایه می دهند و در ازای آن می توانند از محصولات یا خدمات ایجاد شده بهره مند شده و گاها بنابر نوع و ابعاد پروژه هیچگونه چشمداشتی نیز ندارند که به نوعی دونیت کردن هم محسوب می شود. اما در پروژه های بزرگتر این قابلیت وجود دارد تا بنابر تفاهم طرفین هر سرمایه گذاری به عنوان سهامدار در کسب و کار باقی بماند.

سرمایه‌های پر ریسک

برخی سرمایه‌ها پرخطر هستند و در زمره سهام‌های شخصی قرار دارند. این سهام‌های حرفه ای در هیچ جایی ثبت نشده اند اما یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار هستند.

کمک هزینه و سوبسید

کمک هزینه یا سوبسید یک روش تأمین مالی و جذب سرمایه به حساب می‌آید که محدود به یک کشور، منطقه یا اتحادیه مانند اتحادیه اروپاست. این نوع سرمایه به عنوان نیرو محرک کسب و کارها عمل می‌کند.

اسپانسرینگ

بسیاری از شرکتها، موسسات و سازمانها برای توسعه اطلاع رسانی و تبلیغات یا هر منظور دیگری، اقدام به حمایت از یک محصول یا خدمات خاص می کنند تا با عنوان حامی مالی خودرا بیشتر از قبل مطرح نمایند. از اینرو میتوان با شناسایی آنها در فعالیتهای قبلی و توصیف کسب و کار خود، در صورت تفاهم از این نوع منابع مالی نیز بهره مند شد.

فروش سهام

فروش سهام یکی از روش های رایج تامین مالی و جذب سرمایه گذار است. اگرچه صاحبان شرکت‌ها سهام کسب و کار خود را به سرمایه گذاران می‌فروشند، اما سهامداران جدید و منابع سرمایه گذاری جدید را جذب خواهند کرد. در این حالت فروش سهام به اعضای خانواده و دوستان یا در حالت عرضه عمومی (IPO) سرمایه انجام می‌شود.

در این حالت دو نکته مهم را می‌توان ذکر کرد. اول آنکه کسب و کار نیازی به سابقه چشمگیری ندارد و دومین مورد هم نبودن فرآیند بازپرداخت است. با این حال معایب آن شامل کمتر شدن مالکیت فروشندگان سهام‌ها، افزایش انتظار سهامداران جدید از سود حاصل از فعالیت شرکت و افزایش تنش میان سرمایه گذاران و مدیریت کسب و کار هستند.

روشهایی که تا ایجا بیان شد، برای هر نوع کسب و کاری از نظر میزان سرمایه و بزرگی و کوچکی پروژه قابل انجام است و میتوان بنابر شرایط موجود و امکانات بالقوه از یک یا چند مورد همزمان بهره جست. طبیعی است که هریک دارای مزایا و معایبی نیز هستند که با برنامه ریزی میتوان بهترین مورد را انتخاب و اجرا نمود.

پیام سرمایه و صنعت ایران

نگاهی به شیوه های جدید جذب سرمایه در دنیا

در سال‌های اخیر، با توجه به رشد روزافزون بازار سرمایه و نیاز شرکت‌ها به جذب سرمایه گذار و تامین منابع مالی، شیوه های  جدیدی برای این کار در بازارهای مختلف مالی و سرمایه ایجاد شده است و شرکتها برای این هدف از روشهای جذاب و مبتکرانه ای استفاده می کنند که بررسی آنها می تواند دیدگاهی تازه به اجرای آنها در ابعاد و اندازه های مختلف و درخور پروژه ی شخصی به ما بدهد:

شفافیت در اطلاعات:

یکی از روش‌های مؤثر در جذب سرمایه گذار، بالابردن شفافیت است. شفافیت به معنی ارائه اطلاعات دقیق و صادقانه در مورد عملکرد شرکت است که باعث جذب سرمایه گذاران می‌شود. بنابراین، شفافیت در گزارش‌دهی مالی در زمانهای مختلف، عملکرد کسب و کار و اتخاذ  تصمیمات استخدامی، می توانند نقش پررنگی در جذب سرمایه‌گذاران ایفا نمایند.

بهره جویی از فناوری:

استفاده از فناوری نیز یکی دیگر از روش‌های مؤثر و موفق در جذب سرمایه گذار است. با گسترش فناوری اطلاعات، شرکت‌ها می‌توانند به سادگی گزارشهای مالی و عملکردی خود را به صورت آنلاین در دسترس سرمایه گذاران قرار دهند. همچنین، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات هوشمند  برای جذب سرمایه گذاران جدید اقدام نمایند. به طور نمونه  با پلتفرم‌های جدید فین‌تک می‌توان سرمایه‌ گذاران بسیاری را از ای راه جذب کرد.

شبکه‌های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی نقش بسیار پررنگی در زمینه اطلاع رسانی به صورت گسترده و وسیع بازی می کنند و استفاده از آنها برای جذب سرمایه گذاران و نشان دادن قابلیت‌ها و پتانسیل استارتاپ‌ها به عنوان یک روش موثر در جذب سرمایه شناخته شده است.

شرکت در رویدادها و کنفرانس‌ها:

شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مختلف با موضوعات مرتبط، به عنوان یک فرصت برای معرفی پروژه های استارتاپی به جامعه سرمایه گذاران، بازرگانان و صاحبان سرمایه، به‌شمار می‌رود. با ارائه درست و حرفه ای محتوای مربوط به پروژه و ایجاد شوق برای سرمایه گذاران در چنین رویدادهایی میتوان مسیر جذب سرمایه را بسیار کوتاه و هموار نمود.

جذب سرمایه از طریق شبکه ها و فضاهای تخصصی:

 شبکه های تخصصی مثل: AngelList ،Gust ،Crunchbase وپیام سرمایه و صنعت ایران،  فضای  مناسبی برای جذب سرمایه گذار هستند. کافیست موضوع پروژه و کسب و کارتان را در بخش پروژه های سرمایه گذاری و صرفا با تکمیل فرم مربوطه، مطرح کرده تا به مجموعه بزرگی از سرمایه گذاران سراسر کشور و حتی خارج از مرزهای ایران معرفی شوید.

تامین سرمایه با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی:

استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی این توانایی را برای شما ایجاد می کند تا بتوانید با نشان دادن قابلیت‌ها و پتانسیلهای پروژه استارتاپی و کسب و کار خود، نظر سرمایه گذاران را جذب کرده و سرمایه مورد نیازتان را تامین نمایید.

در حال حاضر و بر اساس آمارها و اطلاعات، بهترین و موفق‌ترین شیوه فعلی جذب سرمایه در جهان، سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. این روش شامل سرمایه گذاری در شرکت‌ها و تأسیس شرکت‌های مشترک با شرکت‌های داخلی در کشور مورد نظر می‌شود و بیشتر شامل شرکتهای بزرگ و چند ملیتی است. اما با بهره گیری از همین روشها و تغییر مقیاس فرآیندها، می توان به عنوان روشی برای شرکتها و کسب و کارهای کوچکتر نیز مورد استفاد قرار گیرد.

4

۱۰ شرکت‌ بزرگ موفق در جذب سرمایه

بر اساس گزارش Forbes Global 2000 در سال 2023، شرکت‌هایی که بیش‌ترین موفقیت را در جذب سرمایه داشته اند، عبارتند از:

  • Apple
  • Microsoft
  • Saudi Aramco
  • Amazon
  • Alphabet (Google)
  • Facebook
  • Tencent Holdings
  • Berkshire Hathaway
  • Visa
  • Johnson & Johnson

نکته قابل توجه این است که این شرکت‌ها در حوزه‌ها و موضوعات مختلف فعالیت دارند، از جمله: فناوری اطلاعات، نفت و گاز، خدمات مالی و بهداشت و درمان و… جذب سرمایه موفق‌ترین شرکت‌های جهان به چه روشهایی صورت می گیرد:

بسط وگسترش ارتباطات با سرمایه گذاران:

همواره برقراری ارتیاط موجب اعتماد بیشتر می شود که این موضوع از نگاه شرکتهای بزرگ دنیا پوشیده نبوده است. شرکت‌های موفق همواره با ایجاد رابطه قوی با سرمایه گذاران، حس اعتماد آنها را جلب کرده و درهر زمان و براحتی می‌توانند سرمایه لازم را از طریق آن‌ها جذب کنند.

استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوریهای روز دنیا:

شرکت‌های مطرح در صنایع، با بهره جویی از فناوری‌های روز و پیشرفته، توانسته‌اند از رقبای خود پیشی گرفته و در نهایت  سرمایه گذاران بیش‌تر و بهتری را جذب نمایند.

تولید و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا:

شرکت‌های موفق با تولید محصولات و خدمات با کیفیت بالا، همواره در حال گسترش بازار خود هستند و در نتیجه سود بیشتری نصیبشان می شود و به دنبال آن سرمایه گذاران تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در آن شرکتها خواهند بود.

بهره جویی از شیوه های بازاریابی موثر:

چنین شرکتهایی با استفاده از روش‌های بازاریابی موثر، توانسته‌اند برند خود را در وسعت زیادی تبلیغ کنند و در نتیجه بیشتر دیده شده و سرمایه گذاران بیش‌تری را به خود جذب کنند.

چند مثال از شیوه های جذب سرمایه‌گذار در شرکت‌های بزرگ

  • آخرین شیوه جذب سرمایه در شرکت اپل، صدور اوراق قرضه با نام Apple Bonds بود که در سال 2020 به ارزش ۵ میلیارد دلار صادر شد. این اوراق قرضه با بهره‌ای 0.99 درصد و با موعد سه تا دوازده ساله صادر شدند که موجب جذب بسیاری از سرمایه گذاران حرفه‌ای شد.
  • روش جذب سرمایه در شرکت Saudi Aramco، صدور اوراق بهادار بود. اخیرا این شرکت با صدور اوراق بهادار خود، بزرگ‌ترین عرضه عمومی اولیه در تاریخ را با 25٪ سهام خود به ارزش حدود 1.7 تریلیون دلار به نام خود ثبت نمود. این عملیات جذب سرمایه، شامل فروش 1.5 درصد سهام به مشتریان خصوصی و 3٪ سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود.
  • شرکت آمازون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود که همواره در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و به دنبال جذب سرمایه برای پیش‌برد اهداف خود است. آخرین روش جذب سرمایه در شرکت آمازون، صدور اوراق قرضه با نام آمازون ۲۰۴۸ (Amazon 2048) بوده است. این اوراق قرضه با مجموع مبلغ 18.7 میلیارد دلار، به منظور تأمین منابع مالی برای پروژه‌های آینده شرکت، از جمله: تحقیق و توسعه، خط تولید و فروشگاه‌های فیزیکی صادر شده است.

جمع بندی

با توجه به موارد عنوان شده می توان چنین نتیجه گیری کرد که برای تامین منابع مالی و جذب سرمایه پروژه ها و کسب و کار خود راههای مختلف و متنوعی وجود دارد که بنابر شرایط و امکانات می توان هرکدام را انتخاب نمود. نکته حائز اهمیت اینست که برای اجرای هر پروژه یا کسب و کاری الزاما نمیتوان تمامی منابع مالی از طریق موسس آن تامین گردد و راهها و شیوه های مختلفی را می توان اتخاذ نمود. شرکتهای بزرگ با درآمدهای میلیون دلاری نیز برای جذب سرمایه از شیوه های متعدد و متنوعی استفاده می کنند که قابل تبدیل به روش شخصی ما نیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی و سیستم اطلاع رسانی پیام سرمایه و صنعت ایران

ارسال هوشمند به 20000 مخاطب فعال

با معرفی فعالیت خود به بیش از 20000 مخاطب پیام سرمایه و صنعت ایران، سرمایه گذاران، مدیران شرکتها و صاحبان کسب و کار، فعالین اقتصادی، سرمایه پذیران و گروههای مختلف در صنعت و تجارت و ... به کار خود رونق ببخشید.

تماس با دفتر آگهی های پیام سرمایه و صنعت ایران: 02166577983