پیام سرمایه و صنعت ایران، هفته نامه ای است با موضوع فضای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف و بخصوص صنایع در ایران، که به صورت غیر برخط منتشر می گردد.
هدف اصلی این هفته نامه، اطلاع رسانی فضای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی است تا علاقمندان بتوانند با استفاده از این اطلاعات تصمیم بهتری برای سرمایه های خود بگیرند.
یکی دیگر از اهداف پیام سرمایه و صنعت ایران، ایجاد ارتباط میان سرمایه و پروژه هاست، بطوریکه علاقمندان به سرمایه گذاری در موضوعات مختلف از میان طرحها، درخواستها و پروژه های مطرح شده، مورد دلخواه خودرا انتخاب نمایند.
مجموعه پیام سرمایه و صنعت ایران با بهره گیری از کارشناسان اقتصادی و مالی در زمینه های مختلف تخصصی، گردهم آمده اند تا خلا اطلاع رسانی در بخش سرمایه و سرمایه گذاری را تا حد امکان پوشش دهند و در این راه از تمامی ابزار و امکانات اطلاعاتی موجود در جامغه استفاده می کنند تا مخاطبان کمترین مسیر را برای رسیدن به هدف مورد نظرشان طی کنند.
در این راستا میتوان ابزار اطلاع رسانی در فضای سرمایه گذاری را به سرفصلهای زیر تقسیم کرد.
سرمایهگذار (به انگلیسی: investor) به شخصی گفته میشود، که دارایی خود را با هدف بازگشت اقتصادی سرمایهگذاری میکند. سرمایهگذاران اغلب در حوزههایی مانند: سهام سرمایه، اوراق قرضه، اوراق بهادار، املاک و مستغلات، ارز و کالاهای اقتصادی، سرمایهگذاری میکنند. گروهی از سرمایهگذاران در بازارهای اولیه و گروهی نیز در بازارهای ثانویه یا اختیار معامله فعالیت میکنند، در این فرایند، گروهی نیز به فروش و گروهی نیز به خریداری برگههای سهام مبادرت میکنند، که در مجموع تمامی آنها سرمایهگذار بشمار میآیند. به سرمایهگذاری که مالکیت سهامی را در اختیار دارد، سهامدار گفته میشود. سرمایهگذاری به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است. به طور دقیق تر سرمایهگذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارائیهای دیگر، به منظور منفعت برگشتهای سودمند و مفید در قالب بهره، سود سهام یا قدردانی از ارزش وسایل است، که وابسته به پس انداز یا کاهش مصرف میباشد. سرمایهگذاری در بسیاری از حوزههای اقتصادی همچون مدیریت کسبوکار، امور مالی یا دارایی اعم از خانوادهها، بنگاهها یا دولتها مورد بحث قرار میگیرد.
بر این اساس پیام سرمایه و صنعت ایران با هدف ایجاد مجموعه ای بزرگ از سرمایه گذاران سراسر کشور، با توان مالی و اهداف متنوع، فضایی امن و شرایطی مناسب جهت ارائه فرصتهای سرمایه گذاری فراهم کرده تا اعضای این مجموعه بسادگی بتوانند موضوع مدنظر خودرا جهت سرمایه گذاری انتخاب نمایند.
در تعریف سرمایه پذیر به کسی گفته میشود که برای تامین مالی طرح، پروژه و کسب و کار خود نیازمند سرمایه است و به همین دلیل با شخص دیگری که تمایل به سرمایه گذاری دارد شریک شده و یا طبق تفاهمی از سرمایه گذار مقداری سرمایه در قالب قرارداد مضاربه جذب سرمایه می کند.
در حال حاضر پیدا کردن شریک سرمایه گذار در فضای کنونی جامعه و بیشتر به جهت نبود ابزار مناسب اطلاع رسانی، بسیار کار دشواری است و ممکن است ماهها زمان برده و درنهایت به هدف مطلوب هم منجر نشود.
یکی دیگر از امکاناتی که پیام سرمایه و صنعت ایران ارائه می دهد، قابلیت بالای اطلاعرسانی پروژه های سرمایه گذاری است به طوریکه متقاضی یا سرمایه پذیر درخواست خودرا مبنی بر شرایط پروژه و کسب و کار و مقدار سرمایه مورد نظر و نحوه مشارکت یا تامین مالی یا تامین سرمایه مدنظر را مطرح کرده و در پیام سرمایه و صنعت ایران علاوه بر محموعه بزرگ سرمایه گذاران خود به طور گسترده و هوشمند، منتشر می کند. با اینکار درخواست سرمایه پذیر در بازه زمانی کوتاهی برای تعداد زیادی از مخاطبان انتشار یافته و مورد بررسی و درنهایت تصمیم گیری قرار می گیرد. نکته مهم این روش ایجاد ارتباط مستقیم میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر است که از ایجاد حواشی و هزینه های اضافی برای طرفین می کاهد.
بنا به تعریف شرکت های تامین سرمایه که زیر مجموعه ی نهاد های مالی هستند، نه یک شرکت سرمایه گذاری هستند و نه یک بانک، بلکه یک واسطه مالی هستند که در بازار سرمایه حضور دارند و فعالیت های متنوعی از قبیل: کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه گذاری، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه گذاری و مشاوره برای ادغام شرکت ها انجام می دهند. شرکت های تامین سرمایه در واقع بومی شده بانک سرمایه گذاری به انگلیسی: Investment Bank هستند که در سراسر دنیا وجود دارند و به عنوان یکی از بخشهای سیستم بانکداری فعالیت میکنند. اما در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیتشان به صورت مستقل است.
اما در جامعه دفاتر و مراکز با عنوان تامین سرمایه آزاد وجود دارند که فعالیتی غیر از آنچه در تعریف فوق به آن اشاره انجام می دهند. شاید از منظر حقوقی فعالیت این دفاتر تعریف قابل قبولی نداشته باشند ولی به لحاظ عملکرد توانسته اند خلا موجود در فضای سرمایه گذاری در بازاد آزاد را تا حدی پر کنند. فعالیت اکثر این دفاتر خارج از مسئولیت هر نوع اتحادیه و سازمانی است و بطور کامل از بازار آزاد و خصوصی هدایت می گردند. شاید اگر فعالیت بانکها در ایران بر اساس تقاضای بازار مدیریت می شد هیچ نیازی به چنین دفاتری احساس نمیشد.
از جمله فعالیتهای عمده این مراکز تامین سرمایه یا در اصطلاح عام تامین سرمایه آزاد بر اساس ارائه وثیقه از جانب سرمایه پذیر است. هر کالای منقول یا غیر منقول باارزشی مثل ملک، خودرو، طلا و حتی سیمکارت میتواند به عنوان ضمانت مورد پذیرش باشد و در نهایت مقدار سرمایه مورد نیاز سرمایه پذیر در قبال وثایق مربوطه از جانب سرمایه گذار به سرمایه پذیر طبق قراردادی پرداخت می گردد.
در پیام سرمایه و صنعت ایران چنین مراکزی به عنوان مراکز تامین سرمایه آزاد معرفی می شوند و طبق برنامه های آتی و بررسی کارشناسان، میزان رضایت متقاضیان از عملکرد کلی این دفاتر به عنوان یکی از شاخصهای معرفی لحاظ خواهد شد تا متقاضیان، سرمایه گذاران و سرمایه پذیران بتوانند از عملکرد بهتر چنین مراکزی بهره مند گردند.
تولید محتوای در قالب گزارش و اخبار اقتصادی و مباحث سرمایه گذاری از جمله فعالیتهای تخصصی پیام سرمایه و صنعت ایران است . کارشناسان ما در طول هر هفته تلاش می کنند تا گلچینی از مهمترین رویدادها و اخبار مربوط به این حوزه را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و از این طریق ارتباط خودرا با مخاطبان خود حفظ نمایند.
سرفصلهای متنوعی برای تولید محتوا در پیام سرمایه و صنعت ایران درنظر گرفته شده و تلاش شده تا بیشتر موضوعاتی مورد بررسی قرار گیرند که علاقمندان به سرمایه گذاری و کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای مختلف بیشتر به آنها توجه کرده و از این مباحث برای توسعه فعالیتهای خود بهره می برند.
ازجمله این مباحث می توان به انواع مقالات با موضوع سرمایه گذاری، چگونگی تامین سرمایه، انواع سرمایه گذاری، روشهای تامین مالی و سرمایه در پروژه های انجام شده و فرصتهای مناسب سرمایه گذاری در ایران و جهان و همچنین بیوگرافی سرمایه گذاران موفق ایران و جهان اشار کرد که در زمانهای مختلف و بر اساس شرایط روز قابل ارائه و انتشار هستند.
یکی دیگر از فعالیتهای پیام سرمایه و صنعت ایران در راستای ارتقای توسعه فعالیتهای اقتصادی و تولید، ارائه انواع طرحهای توجیهی با موضوعات انتخاب شده و سفارشی است.
در این زمینه مجموعه ای از کارشناسان ما لیستی از موضوعات رایج در صنعت و خدمات را تهیه کرده اند تا متقاضیان اجرای آنها بر اساس شرایط اختصاصی خود بتوانند در کمترین زمان و هزینه طرح توجیهی مدنظرشان را بدست آورند.
کلیه طرحهای توجیهی طبق شرایط و امکانات متقاضیو توسط کارشناسان مربوطه تهیه می شود و قابلیت استفاده شخصی، ارائه به سازمانها و نهادهای مربوطه جهت اخذ مجوز و همچنین ارائه به بانکها برای دریافت تسهیلات را دارند.