بررسی و تحلیل بازار کار تولید محتوا
تا همین یکی دو دهه اخیر شغلی به نام کارشناس تولید محتوا بسیار ناشناخته و گمنام بود و شاید به عنوان یک عنوان شغل رسمی در نظر گرفته نمیشد. اما با دیجیتالی شدن کسب و کارها و نیاز روز افزون به حضور در فضای اینترنت، بازار کار تولید محتوا نیز بسیار داغ و پرتقاضا شده است. همه ما وقتی در مورد چیزی سوالی داریم اولین کاری که میکنیم جستجو در اینترنت و موتورهای جستجو مثل گوگل و مطالعه مطالب منتشر شده در اینترنت است؛ یعنی دقیقا متنی که یک کارشناس تولید محتوا نوشته است.
……………………………………………………………..
برای ارتباط مستقیم با ارائه دهندگان وام ، اینجا را کلیک نمایید
……………………………………………………………..
تولید محتوا یعنی چه و به چه کسی کارشناس تولید محتوا میگویند؟
از گذشته و از زمانی که روزنامهها و مجلات مننتشر میشدند شغل نویسندگی تجاری و تبلیغاتی وجود داشته است. اما در چند دهه اخیر و با رشد بازاریابی دیجیتال و نیاز به تولید محتوای دیجیتال، عرصه جدیدی برای حوزه نویسندگی به وجود آمده است. هر شرکت و سازمانی برای شناخته شدن و فروش بیشتر محصولات و خدمات به حضور در فضای اینترنت نیاز دارد.
برای این کار تنها داشتن وبسایت رسمی برای موفقیت شرکت کافی نیست و لازم است در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و … هم حضوری پررنگ و موثر داشته باشد. هر محتوایی که در این شبکهها منتشر میشود؛ از نوشتن مقالات طولانی در بلاگ وبسایت تا کپشن نویسی پستهای اینستاگرام و یوتیوب و تهیه مطالب اطلاع رسانی و خبری در لینکدین و تلگرام جزء وظایف کارشناس تولید محتوای متنی قرار میگیرد.
تحصیلات مورد نیاز برای بازار کار تولید محتوا
تولید محتوا یکی از حوزههای کاری است که نیاز چندانی به تحصیلات و مدرک خاصی ندارد و بیشتر بر مهارت و توانایی نویسندگی تمرکز دارد. با این حال، کارجویانی که در رشتههای ادبیات، مترجمی زبانهای خارجی، روزنامهنگاری و تبلیغات و رشتههای مرتبط تحصیل کرده باشند آشنایی بهتری با این حوزه کاری دارند و در صورت داشتن مهارتهای لازم میتوانند به عنوان نویسنده محتوا مشغول به کار شوند.
با این حال، افرادی که در رشتههای دیگر تحصیل کردهاند و حتی دانشجویانی که هنوز فارغ التحصیل نشدهاند هم با داشتن تواناییها و مهارتهای لازم میتوانند به عنوان کارشناس تولید محتوا استخدام شوند؛ چون یکی از مزایای مهم این شغل، امکان کار پاره وقت، دورکاری و فریلنسینگ است و نیازی به حضور تمام وقت و فول تایم وجود ندارد.
مهارتهای لازم برای شغل نویسنده و تولید محتوا
- مهارتهای نوشتاری عالی
- تسلط بر قواعد و دستور زبان فارسی (یا انگلیسی در مورد تولید محتوای انگلیسی)
- مهارت بالا در سرچ اینترنتی و جستجوی مطالب در فضای وب
- توانایی مقالهنویسی و گردآوری مطالب از منابع مختلف و تبدیل آن به یک مقاله منسجم و جذاب و خواندنی
- آشنایی با اصول سئوی محتوا، مفهوم کلمه کلیدی، چگالی کلمات و شیوههای بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization)
- آشنایی با سیستمهای مدریت محتوا (CMS) مثل وردپرس و جوملا
- تسلط بر نرم افزارهای مایکروسافت به ویژه ورد
- آشنایی با نرم افزارهای ادیت تصویر و ویدیو امتیاز ویژهای برای شما محسوب میشود
- توانایی کار انفرادی و همینطور کار گروهی
- نظم و مدیریت زمان عالی
- توجه و دقت بالا به جزئیات و پرهیز از هرگونه اشتباه و غلط املائی و نگارشی
- ذوق و خلاقیت نویسندگی
- آشنایی متوسط به بالا با زبان انگلیسی و توانایی ترجمه روان از منابع انگلیسی
مسئولیتهای نویسنده و کارشناس تولید محتوا
شرح وظایف شما به عنوان نویسنده محتوا با توجه به زمینه فعالیت و نوع سازمان و شرکت متفاوت است. در برخی شرکتهای کوچکتر که حجم کاری کمتری دارنداحتمالا شما تنها کارمند محتوا هستید و به همین دلیل طیف وسیعی از مسئولیتها از نوشتن مقالات بلاگ، محتوای لندینگهای سایت، محتوای شبکههای اجتماعی و … برعهده شماست.
حتی در برخی شرکتها از کارشناس تولید محتوا انتظار میرود توانایی تولید محتوای بصری مثل عکس و ویدیو را هم داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است با نرم افزارهای ویرایش تصویر و ویدیو مثل فتوشاپ و ادیوس هم آشنایی داشته باشید.
با این حال، در شرکتها و سازمانهای بزرگ حوزههای کاری تولید محتوا کاملا تفکیک شدهاند و شما برای تهیه محتوا در یک حوزه خاص وارد تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ میشوید.
بازار کار تولید محتوا و سطح حقوق و درآمد
بازار کار تولید محتوا بسیار گسترده و متنوع است و روز به روز هم مشاغل بیشتری در این حوزه به وجود میآیند. به همین دلیل سطح حقوق و دستمزد تولید محتوا هم بسیار متغیر است و به نوع محتوا و سازمان یا شرکتی که برای آن کار میکنید بستگی دارد. به طور مثال، اگر به طور فریلنسینگ و آزادکاری مشغول تولید محتوا هستید درآمد شما به تعداد پروژهها و مشتریانتان بستگی دارد و هرچقدر سرعت و مهارت بیشتری در نویسندگی داشته باشید به تبع آن درآمد بالاتری هم خواهید داشت.
همینطور، در مورد استخدام کارشناس تولید محتوای تمام وقت نیز میزان حقوق پیشنهادی متغیر است. به عنوان مثال کپی رایتینگ یکی از مشاغل پردرآمد در حوزه تولید محتواست و در صورتی که مهارت و ذوق و خلاقیت بالایی داشته باشید و با تکنیکهای تبلیغات نویسی آشنا باشید میتوانید درآمد بالایی داشته باشید.
کارشناس تولید محتوای متنی بلاگ و وبسایت نیز با توجه به تجربه و سابقه کاری، درآمد متفاوتی دارد و از حقوق پایه وزارت کار برای کارآموز تولید محتوا تا رنج حقوقی 3-6 میلیون تومان و بالاتر برای کارشناس تولید محتوای باتجربه و حرفهای متغیر است.
مسئول تولید محتوای شبکههای اجتماعی هم حقوق متغیری دارد و به تعداد مطالب و پستهایی که منتشر میکنید و زمینه کاری و شرکتی که با آن همکاری میکنید بستگی دارد. اما تجربه نشان داده ادمین شبکههای اجتماعی که سرعت و خلاقیت بالایی در تولید محتوا و کپشن نویسی داشته باشد هم میتواند حقوق ماهیانه نسبتا خوبی از این راه کسب کند.
موقعیتهای شغلی مختلف در بازار کار تولید محتوا
امروزه در هر زمینه و برای تولید هر گونه متن و محتوای متنی تبلیغاتی، خبری و … به استخدام کارشناس تولید محتوا نیاز است. به دلیل تنوع بازار کار تولید محتوا و پلتفرمهای متنوع، مشاغل و موقعیتهای شغلی مختلفی نیز ایجاد شده است که با توجه به مهارتها و علائق خود میتوانید در آنها مشغول به کار شوید. برخی از رایجترین مشاغل و عناوین شغلی حوزه محتوا عبارتند از:
ادمین و کارشناس تولید محتوای شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی به خاطر مخاطبان زیادی که دارند آنقدر از نظر تجاری اهمیت پیدا کردهاند که شغلی جدید به نام کارشناس یا ادمین شبکههای اجتماعی به وجود آمده است. امروزه هر سازمان و کسب وکاری که قصد بقاء و موفقیت در تجارت را داشته باشد باید در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب و فسبوک هم حضور پررنگی داشته باشد.
وظیفه کارشناس تولید محتوای شبکههای اجتماعی تولید محتوای روزانه و کپشن نویسی برای این شبکههاست و شامل تولید محتوای متنی و تولید محتوای بصری (تصویر، اینفوگرافی، ویدیو و… ) میشود. هرچند آشنایی با نحوه تولید محتوای بصری هم جزء وظایف ادمین شبکههای اجتماعی است، اما برخی شرکتها از شما تنها انتظار تولید محتوای متنی و مدیریت انتشار مطالب را دارند وبرای تولید محتوای بصری اقدام به استخدام طراح گرافیک میکنند.
کارشناس تولید محتوای بلاگ و وبسایت
یکی از حوزههای کاری پرتقاضا در بازار کار تولید محتوا، نوشتن مقاله برای انتشار در بلاگ و وبسایت رسمی شرکتهاست. تولید محتوا برای بلاگ با تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی تفاوت دارد و به مهارتهای نویسندگی و آشنایی با اصول بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیاز دارد؛ زیرا هدف از انتشار مطالب در بخش بلاگ هر وبسایت، گرفتن جایگاه بهتر و رسیدن به صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل است.
برای استخدام در این حوزه، تحصیلات اهمیت بالایی ندارد و کارفرماها بیشتر به مهارت نویسندگی و آشنایی با سئوی محتوا و سابقه کار تولید محتوا توجه میکنند. هرچند فردی که در رشتههای مرتبط مثل مترجمی، زبانهای خارجه، ادبیات، روزنامهنگاری و … تحصیل کرده باشد ممکن است در اولویت بالاتری برای استخدام قرار بگیرد.
کپی رایتینگ و نویسنده کپی رایتر
یکی از موقعیتهای شغلی خوب و نسبتا پردرآمدتر در حوزه تولید محتوا، کپی رایتینگ است. کپی رایتر به فردی گفته میشود که اختصاصا وظیفه تولید مطالب و نوشتهها و شعارهای تبلیغاتی برای برندهای مختلف را برعهده دارد. در این شغل، حجم مطلب بسیار کم است و شاید در حد یک یا دو جمله باشد؛ اما همین تعداد کلمات باید به حدی قوی باشند که مخاطب را جذب کنند و باعث افزایش مشتریان آن برند تجاری بشوند.
به همین دلیل، یک کپی رایتر موفق علاوه بر مهارت بالا در نویسندگی، باید ذوق و خلاقیت و ذهن بسیار پویایی داشته باشد تا بتواند شعارهای تبلیغاتی بسیار جذابی بنویسد. کپی رایتری که مهارت و تجربه بالایی در این کار داشته باشد معمولا حقوق و درآمد بهتری (نسبت به سایر مشاغل محتوا) میتواند داشته باشد.
نویسنده تولید محتوای فریلنسر
گفتیم که یکی از مزایای شغل تولید محتوا، امکان آزادکاری و فریلنسینگ است. بسیاری از افراد ترجیح میدهند به صورت خوداشتغالی کار کنند و همزمان پروژههای مختلفی را برای سازمانها و مشاغل مختلف انجام دهند. این سبک کار به ویژه برای دانشجویان و افرادی که قصد کار به صورت پاره وقت دارند بسیار مناسب است.
اما از معایب نویسنده فریلنسر میتوانیم به عدم وجود مزایای شغلی مثل بیمه و همینطور نداشتن درآمد مطمئن و مشخص و امنیت شغلی نسبتا پایین اشاره کرد. همچنین وظیفه پیدا کردن مشتری برعهده خودتان است و اگر نتوانید مشتریان زیادی پیدا کنید به همان نسبت درآمد پایینتری خواهید داشت.
10 ویژگی یک نویسنده محتوای ماهر
پس از مشخص شدن ویژگیهای یک نوشته خوب، باید یک نویسنده خوب و مهارتهای او را بشناسیم. نویسنده محتوا بودن کار سادهای نیست و به مهارتهای زیادی نیاز دارد. نویسنده خوب، کسی است که بتواند درباره هر موضوعی یک محتوای خوب، منحصربهفرد و جذاب بنویسد.
یک نویسنده محتوای خوب باید:
1- مطالعه زیادی داشته باشد.
نویسندگان بزرگ، بهصورت ناگهانی نویسنده نمیشوند. آیا ممکن است کسی نویسنده خوبی باشد، اما زمان زیادی را صرف خواندن و استفاده از تجارب دیگران نکرده باشد؟ خواندن نوشتههای دیگران به نویسندگان کمک میکند تا هنر نویسندگی را بیاموزند و به آنها الهام میبخشد که بهتر و بیشتر بنویسند و تجربه بدست آورند.
2- مخاطبان را بشناسد.
یکی از ویژگیهای هر محتوایی، برقراری ارتباط است که این ارتباط، یک فعالیت دو طرفه است. بنابراین، هر نویسندهای باید با در نظر داشتن مخاطبین، محتوا را بنویسد، در غیر این صورت، نویسنده موفقی نخواهد بود. نوشتن یک محتوا بدون شناخت مخاطبین هدف، مانند پرتاب یک تیر بدون داشتن هدف است.
به همین دلیل، شما باید به عنوان یک نویسنده محتوا، با استفاده از تکنیکهایی نظیر پرسونای مخاطب (buyer persona)، مخاطبین را خود را بشناسید. درک نیازهای خوانندگان و توانایی برطرف کردن این نیازها از طریق محتوا، یکی از مهمترین معیارهای نویسندگی خوب است. به عنوان مثال، شما هیچگاه یک نامه عاشقانه برای رئیس خود یا یک مقاله برای همسر خود ارسال نمیکنید. چرا این کار را نمیکنید؟ چون مخاطب خود را میشناسید. نوشتن محتوا نیز به همین شکل است.
3- واضح و قابل فهم بنویسد.
نویسنده زمانی میتواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. همچنین، درصورتیکه نویسنده از ویژگیهای خوانندگان اطلاع داشته باشد، سادهتر میتواند مفهوم را به خواننده منتقل کند. یک نویسنده خوب باید با استفاده از تکنیکهایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و … هر موضوع پیچیدهای را برای خواننده بهصورت ساده بیان کند.
اگر هنگام نوشتن یک پاراگراف، گیر میکنید و نمیدانید چگونه آنچه در ذهنتان است را در قالب جمله به مخاطب منتقل کنید، باید مهارتهای تحلیلی و ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ایدههای که در ذهن دارید را به هم ربط داده و به رشته تحریر درآورید. همیشه ساده بنویسید، اما این موضوع به این معنی نیست که از کلمات ساده استفاده کنید، بلکه باید همه آنچه که به عنوان محتوای شما نامربوط است را حذف کنید.
4- بر اصول خوانایی تسلط داشته باشد.
محتوایی که تولید میکنید، باید خوانا و قابل فهم باشد. به همین دلیل، تسلط بر قوانین خوانایی از ضرورتهای یک نویسنده خوب است. این قوانین، شامل موارد زیر است:
- یک مقدمه واضح و تاثیرگذار در ابتدای محتوا باشد.
- قابلیت skim کردن را داشته باشد.
- دارای عنوان های واضح باشد.
- بولت پوینت داشته باشد.
- برخی جاها، هایپرلینک یا بولد شده باشد.
- بخشهایی از متن، بصری باشد.
- از پاراگرافهای کوتاه استفاده شود.
- از کلمات پیچیده یا نامربوط استفاده نشود
5- همواره منحصر بهفرد بنویسد.
هر محتوایی که به نام شما منتشر میشود، شناسنامه شما محسوب میشود. منحصربهفرد بودن محتوایی که تولید میکنید، نه فقط برای احترام به خوانندگان خود و رعایت قانون کپیرایت، بلکه از لحاظ سئو نیز ضروری است. در صورت انتشار محتوای تکراری، Google میتواند تکراری بودن آن را تشخیص داده و آن محتوا را حذف کند.
تولید محتوای جدید و منحصربهفرد، کاری دشوار است، اما همیشه لازم نیست که محتوای جدید تولید کرد، بلکه یکی از مهارتهای مهمی که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد، بازنویسی محتوا است.
6- توانایی پژوهش بالا داشته باشد.
تحقیق و پژوهش، ستون اصلی هر محتوایی است و باید مدتی قبل از آغاز تایپ اولین کلمات آغاز شده باشد. نویسندگان بزرگ باید قادر به تحقیق درباره هر موضوعی باشند و اطلاعات، آمار، ارقام و دیدگاههای مربوط به موضوع مورد نظر را پیدا کرده و از آنها در نوشته خود بهره ببرند. آنها باید بدانند چگونه موضوعات مهم را انتخاب و درباره آن موضوعات تحقیق کنند و درنهایت، به رشته تحریر درآورند. آنها باید بتوانند بهسرعت نسبتاً بالایی، هزاران کلمه را بخوانند و بهترین اطلاعات را از میان آن مطالب استخراج کنند. اینکه نویسنده درباره یک موضوع خاص چیزی نشنیده باشد و اطلاعاتی نداشته باشد، آنقدر مهم نیست؛ بلکه یک نویسنده خوب با مهارت بالای پژوهش میتواند از طریق جستجو و تحقیق، محتوای شگفتانگیزی ایجاد کند.
7- درباره وردپرس و سئو اطلاعات کافی داشته باشد.
با توجه به ارتباط بسیار نزدیک استراتژی بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال، دانش دیجیتالی نویسنده بسیار ضروری است. آنها باید اطلاعات پایه درباره وردپرس داشته باشند و به قوانین مربوط به سئو تسلط کافی داشته باشند. الگوریتمهای سئو به صورت مداوم تغییر میکند. بنابراین اگر میخواهید وبسایت یا بلاگ شما همواره در صدر جستجوها باشد، باید نویسندهای انتخاب کنید که بتواند با قوانین سئو همراه باشد و بر اساس آن قوانین، محتوا تولید کند. به عنوان مثال، یک نویسنده خوب کلیدواژههایی که حداکثر ترافیک را به وبسایت هدایت میکند و در عینحال مرتبط با موضوع محتوا است را میشناسد و در محتوای خود از آنها استفاده میکند. البته اغلب کسبوکارها، برای انجام سئو، کارشناس سئو استخدام میکنند، اما بهطور کلی، نویسنده نیز باید تا حدی با مفاهیم سئو و شیوه عملکرد وردپرس آشنا باشد.
8- بر دستور زبان تسلط کامل داشته باشند.
کسی میتواند خوب بنویسد و مفهوم و پیام یک محتوا را به خواننده منتقل کند که کاملاً بر قوانین دستور زبان، نگارش و املا تسلط داشته باشد. درک قوی از قوانین دستور زبان، استفاده درست از اصطلاحات و عبارتهای مختصر و معنیدار، چیزی است که با بیشتر خواندن و تمرین بدست میآید.
9- روحیه مشارکت و همکاری داشته باشد.
نویسندگان محتوا باید با گروههای مختلفی در ارتباط باشند. یک نویسنده خوب بهراحتی میتواند با کارشناس محتوا، تولیدکننده ویدئو، طراح گرفیک، کارشناس شبکههای اجتماعی، سردبیران و سایر بخشها همکاری کند. رویکرد مشارکتی و سازگاری نویسندگان و سایر افراد گروه، منجر به موفقیت تیم بازاریابی محتوا خواهد شد.
10- داستانسرای خوبی باشد.
یکی از اهداف بازاریابی محتوا، ایجاد هویت برای برند و کسب اعتماد مخاطبان است، اما بسیاری از مشتریان از خستهکننده بودن محتواها انتقاد میکنند. یک نویسنده خوب میتواند این مشکل را برطرف سازد. نویسندهای موفق است که بتواند یک موضوع پیچیده را به گونهای ارائه دهد که برای خوانندگان قابل فهم و در عینحال لذتبخش باشد. یکی از مهمترین تکنیکها در بازاریابی محتوا، داستانسرایی است و یک نویسنده خوب باید بتواند از طریق داستانسرایی و خلق سناریو و کاراکتر، مخاطب را جذب کند.
جمعبندی
با دیجیتالی شدن کسب و کارها، نیاز به حضور و موفقیت در عرضه وب و شبکههای اجتماعی روز به روز بیشتر احساس میشود. به همین دلیل هر شرکت و کسب و کاری که میخواهد از این قافله رو به رشد جا نماند به استخدام نویسنده و محتوانویس نیاز دارد. در حال حاضر بازار کار تولید محتوا بسیار پرتقاضا و رو به رشد است و روزانه شمار زیادی آگهی استخدام کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر در سایت جاب ویژن منتشر میشوند.
مهارت نوشتاری و ذوق وخلاقیت نویسندگی و همینطور آشنایی با پلتفرمهای تولید محتوا و اصول و تکنیکهای سئوی محتوا و نویسندگی تبلیغاتی از جمله مهارتها و تواناییهای لازم برای این شغل محسوب میشوند. در صورتی که این شرایط را داشته باشید میتوانید به سرعت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و محتوا پیشرفت کنید و به جایگاه شغلی بهتر و درآمد بالاتر دست پیدا کنید.
7 پاسخ
درود . سپاس از سایت خوبتون و اطلاعاتی که در زمینه های مختلف به کاربران میدید
سلام سپاس از همراهی و حسن نظر شما
سلام دریافت وام با سند خودرو چند روز زمان میبره؟
سلام درصورت تکمیل بودن مدارک یکروز.
درود چگونه وام آزاد فوری دریافت کنم؟
سلام رو ملک-خودرو-طلا و سیم کارت پرداخت داریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید. 02166577983
سلام رو ملک-خودرو-طلا و سیم کارت پرداخت داریم.