بازار خودروی ایران از یک دهه پیش تاکنون، شرایط خاص و منحصربهفردی را در قیمت تجربه کرده است. در این زمینه بررسی «دنیایاقتصاد» نشان میدهد، قیمت خودروهای دست دوم در حال حاضر از نرخ کارخانهای آنها فراتر رفته است. مهمترین دلیل نیز قیمتگذاری دستوری و افزایش تقاضا برای این خودروها عنوان میشود.
بازار خودروی ایران از حدودا یک دهه پیش شرایطی نسبتا منحصربهفرد را در قیمت تجربه میکند، به نحوی که قیمت خودروهای دستدوم از نرخ کارخانهای آنها بالاتر است.
بررسی «دنیای اقتصاد» نشان میدهد در حال حاضر بسیاری از خودروهای دستدوم در مدل (سال ساخت) متفاوت، قیمتی بالاتر از نرخ کارخانهای (همان قیمتی که به صورت دستوری توسط نهاد تنظیمگر تعیین میشود) دارد.
این در حالی است که در دیگر کشورها به طور طبیعی قیمت خودروی دستدوم (مانند هر کالای دستدوم دیگری) از قیمت مدل نوی همان خودرو (یا آن کالا) کمتر است. در دنیا، خودروی کارکرده مانند هر کالای دستدوم دیگری، قیمت پایینتری نسبت به مدل نو دارد و بعید است بتوان بازاری را در جهان پیدا کرد که یک خودروی چندسالساخت از نمونه نوی همان محصول قیمت بیشتری داشته باشد.