همه شرکتهای دارای کد کارگاهی بیمه، باید کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند. همچنین کارفرمایان باید توجه داشته باشند، که آخر هر ماه، لیست پرداخت لیست بیمه تامین اجتماعی را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.
لازم است بدانید که تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای هر شرکت با هر اندازه و تعداد کارمندی الزامی است. شرکتهای قدیمی کاملاً با این فهرست آشنا هستند؛ اما افرادی که به تازگی شرکتی را تأسیس و کارمندانی را جذب کردهاند، هنوز با این نوع لیست، چگونگی تهیه و ارسال آن آشنا نیستند.
لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟
لیست بیمه تامین اجتماعی شامل سوابق کاری (بیمهای) هر کارمند و کارگری است که در شرکت یا سازمانی کار کرده و حقوق و مزایایی را دریافت میکند. تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرد، باید حق بیمهای به سازمان برای دریافت مزایا پرداخت کنند.
نکته: حق بیمه شامل ۳۰٪ از حقوق است که ۷٪ را کارمند یا کارگر پرداخت کرده و ۲۳٪ بقیه آن نیز بر عهده خود کارفرما است.
تمامی افرادی که شرکتی یا کارگاهی را تأسیس میکنند و درصدد جذب کارمند هستند، باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از شروع کار خود، به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و کد کارگاهی اخذ کنند. بعد از اینکه بازرسی از سمت کارشناس بیمه انجام و کد کارگاهی به واحد مربوطه دادهشد، مالک کارگاه میتواند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، لیست بیمه را از طریق سامانه ارسال کند.
به تمامی کارمندان یا کارگرانی که در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار میشوند، کد بیمهای از طریق کد کارگاه تعلق میگیرد. شماره بیمه تامین اجتماعی برای کارمندان در همه شرکتها یکسان است. تنها تفاوت موجود در کد کارگاهی آنها است.
چگونگی تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان
نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان چیست؟ در این قسمت مقاله روند تشکیل پرونده کارفرمایان برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی را با هم بررسی میکنیم.
مراحل تهیه و ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی به ترتیب زیر است:
- ثبتنام کارفرما در سامانه تأمین اجتماعی
- دریافت کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور
- دانلود و نصب نرمافزار ارسال لیست بیمه
- ثبت اطلاعات کارگاه و کارکنان در نرمافزار
- تهیه خروجی نهایی لیست بیمه بهصورت فایل فشرده
- ارسال خروجی از طریق CD یا بارگذاری اینترنتی در سایت سازمان
نرم افزار Disk list را میتوان، از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی دانلود کنید.
البته برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی، میتوانید به دو صورت اقدام کنید:
- تهیه و ارسال لیست از طریق سامانه tamin.ir
- تهیه لیست از طریق نرم افزار و ارسال فایل خروجی از طریق سامانه tamin.ir
نحوه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی از طریق نرم افزار
کارفرمایان برای ارسال بیمه تامین اجتماعی لیست بیمه تامین اجتماعی باید از طریق سامانه جدید ارسال لیست بیمه “پرتابل سازمانی ای سرویس” اقدام کنند و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوند. اگر شما کارفرما هستید، از طریق عملیات لیست بیمه میتوانید فایلهای خود را بارگذاری و سپس ارسال کنید. بعد از بارگذاری فایلها، اطلاعات مربوط به آنها برای شما نمایش داده خواهد شد.
در صورت وجود خطا یا مغایرت، میتوانید آن را مشاهده کنید. البته خطای اصلی در نرم افزار نشان داده میشود و بهتر است که در همانجا، مشکلات احتمالی را برطرف کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، با کلیک روی گزینه «ارسال به شعبه»، فایلها ارسال خواهند شد. بعد از ارسال، یک شماره پیگیری به شما داده میشود، که از قسمت «پیگیری لیست بیمه»، میتوانید وضعیت لیست خود را مشاهده کنید. البته امکان استفاده از این سامانه برای بیمه شدگان خویش پرداز از جمله بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد امکان پذیر است.
مرحله اول
در مرحله اول باید کد کارگاه و کارمندان ثبت شود. در قسمت بالا، سمت چپ، اطلاعات پایه شامل دو زیر فهرست به نام «مشخصات کارگاه» و «مشخصات کارکنان» وجود دارد. ابتدا باید مشخصات کارگاه وارد شود. با کلیک روی «مشخصات کارگاه»، فرمی باز میشود که باید روی گزینه «جدید» کلیک کنید. بعد از کلیک روی آن، فرم اطلاعات ورود کارگاه نشان داده خواهد شد.
در فرم، اطلاعات زیر باید وارد شوند:
- کد کارگاه که یک عدد ۱۰ رقمی است. سه عدد سمت چپ نشاندهنده کد شعبه، سه رقم بعد نشاندهنده شغل و فعالیت کارگاه و چهار رقم آخر نشاندهنده تعداد فراوانی است.
- ردیف پیمان، مخصوص پیمانکاران است. در صورتی که شرکت دارید و پیمانکار نیستید، احتیاجی به نوشتن دادهای در این بخش نیست. به صورت خودکار ۰۰۰ گذاشته خواهد شد.
- نام کارگاه را باید با توجه به زمینه فعالیت، مانند مطب، فروشگاه یا خواروبار فروشی، نوشته شود.
- نام کارفرما، نام کسی است که جواز کسب به نام او ثبت شده است.
- در قسمت آدرس باید نام شهر و خیابان را حتما ذکر کنید.
مرحله دوم
اکنون اطلاعات کارگاه به صورت دقیق ثبت شدهاست. در این مرحله باید اطلاعات کارمندان را ثبت کنید. برای این کار، از همان منوی سمت چپ بالا، این بار روی «مشخصات کارکنان» کلیک کنید.
فرم زیر نمایش دادهمیشود که با کلیک روی گزینه «جدید» میتوانید، تک تک اطلاعات کارمندان یا کارگران خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- شماره بیمهنامه (دو صفر قبل از شماره بیمهنامه به صورت خودکار اضافه میشود.)
- کد پرسنلی
- شماره شناسنامه
- کد ملی
- نام مطابق با شناسنامه
- نام خانوادگی مطابق با شناسنامه
- جنسیت
- نام پدر
- تاریخ تولد
- شغل (از ذرهبین کنار برای جستوجو استفاده شود.)
- شهر محل صدور
چند نکته مهم را باید در زمان تهیه لیست بیمه در نظر داشته باشید:
- اطلاعات باید دقیق ثبت شوند. در صورتی که کد ملی اشتباه وارد شود و برای شخص دیگری باشد، سیستم متوجه خطا نخواهد شد. البته اگر ساختار کد ملی درست نباشد، با پیغام خطا روبرو خواهید شد.
- وارد کردن تمامی اطلاعات بالا ضروری است. پر کردن بقیه موارد ضرورتی ندارد.
- اطلاعات باید بر اساس شناسنامه پر شوند.
- تاریخ تولد را از راست به چپ و بدون هیچ خط تیره یا اسلش وارد کنید؛ مانند ۱۳۷۵۱۰۱۴
- شغل باید با آنچه در زمان بازرسی ثبت شده، مطابقت داشتهباشد.
- کد ملی بدون خط تیره و از چپ به راست وارد شود.
- شماره بیمه نباید بیش از ۸ رقم باشد.
- وارد کردن شماره مسلسل شناسنامه، بخش محل صدور، محل تولد، تحصیلات، رشته تحصیلی و کد پستی اختیاری است.
- حتما اطلاعات باید بر اساس شناسنامه فرد ثبت شود.
مرحله سوم
در این مرحله باید لیست ماهانه تهیه شود. از قسمت عملیات، روی گزینه «لیست ماهانه» کلیک کنید. بعد روی گزینه «جدید» کلیک کنید.
در فرم جدید، اطلاعات زیر باید وارد شوند:
- کد کارگاه ۱۰ رقمی (با کلیک روی گزینه دوربین، میتوانید کد کارگاه خودتان را انتخاب کنید.)
- ردیف پیمان (مخصوص پیمانکاران است)
- سال (شامل دو عدد مانند ۹۵ است)
- ماه (به صورت عدد مانند ۰۱ برای فروردین؛ نکته مهم اینکه بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی، در هر ماه، باید لیست ماه قبل ارسال شود.)
- تعداد افراد بیمه در کارگاه (افراد تحت تکفل جزو تعداد نفرات در این لیست به حساب نمیآیند.)
- جمع روزهای کارکرد تمامی افراد بیمهشده کارگاه
- جمع دستمزد روزانه تمامی افراد بیمهشده کارگاه
- مجموع دستمزد ماهانه تمامی افراد در کارگاه (روزهای کارکرد×دستمزد روزانه = دستمزد ماهانه)
- جمع مزایای ماهانه مانند بن کارگری
نکات مهم زیر را باید در تهیه لیست ماهانه در نظر گرفت:
- برای شغل و کارگاههایی با دستمزد مقطوع، مبلغ دستمزد باید مطابق با مبلغ اعلامی از طرف سازمان باشد. در صورتی که بازرس مغایرتی در این خصوص مشاهده کند، شما را جریمه خواهد کرد.
- کارفرما حتما باید برگ بازرسی را برای تنظیم لیست بیمه، نزد خود نگه دارد.
- برای مشاهده جدول حق بیمه ۱۴۰۴، میتوانید مقاله حق بیمه را مطالعه بفرمایید.
- میزان حق بیمه پرداختی از طرف کارفرما و کارگر، بعد از وارد کردن جمع دستمزد ماهانه به صورت خودکار محاسبه و در قسمت مربوطه قرار داده خواهد شد.
- برای مواردی که نیاز به تغییر حق بیمه پرداختی است؛ مانند جانبازان، کسبوکارهای خانوادگی و کسبوکارهای معاف از مالیات، کارفرما میتواند به صورت دستی تغییراتی را اعمال کند.
- بر اساس قانون تامین اجتماعی، در هر ماه لیست ماه قبل ارسال میشود.
- جانبازان نیازی به پرداخت حق بیمه، سهم بیمه شده یعنی ۷٪ ندارند و جای آن عدد صفر قرار میگیرد.
- کارگاه های مشمول کمک دولت، از پرداخت سهم کارفرما معاف هستند و عدد صفر را باید آن جایگاه بنویسند.
- کارگاه هایی نسبت کارفرما و بیمهشده با هم به صورت زن و شوهر یا والد و فرزند هستند، مشمول بیمه بیکاری نخواهد شد.
مرحله چهارم
در این مرحله که «ثبت ریز کارکرد» نام دارد، روزهای کارکرد بیمهشدگان باید مشخص شوند. بعد از کلیک روی گزینه «ریز کارکرد» و سپس «جدید»، اطلاعات زیر، وارد شود:
- شخص بیمهشده
- روزهای کارکرد
- دستمزد روزانه
- مزایای ماهانه مشمول
بعد از وارد کردن این چهار مورد، بقیه اطلاعات دیگر قسمتها به صورت خودکار در سیستم، پر خواهند شد. بعد روی گزینه ثبت کلیک و سپس اطلاعات مربوط به نفر بعدی را پر کنید. روزهای استعلاجی و مرخصی را هم باید در روزهای کارکرد در نظر گرفت.
در مرحله بعدی، باید دیسکت دو فایل، که یکی حاوی اطلاعات مربوط به کارگاه و دیگری مربوط به بیمهشدگان است، تهیه شود. لازم است که این اطلاعات را از طریق سی دی به شعبه تامین اجتماعی تحویل دهید یا در سامانه samt.tamin.ir بارگذاری کنید.
البته بهتر است از فایلی که در پوشه C (با نام Database) قرار دارد، در یک مسیر مناسب دیگر هم کپی گرفتهشود. به اصطلاح باید گفت که حتما بک آپ بگیرید.
مرحله پنجم
این مرحله آخر است. در این مرحله لازم است تا فایلها را در سی دی ذخیره یا آنها را به صورت اینترنتی ارسال کنید. البته در حال حاضر، ارسال فایلها به صورت اینترنتی از طریق سامانه samt.tamin.ir انجام میشود.
برای این کار، از طریق منوی عملیات روی گزینه لیست ماهانه و سپس روی گزینه «تهیه دیسکت» کلیک کنید. در این بخش میتوانید فایل آدرس ذخیره فایل لیست ماهانه و ریز کارکرد را مشخص کنید و بعد فایلها را به صورت اینترنتی از طریق سامانه معرفی شده ارسال کنید.
ارسال لیست بیمه از طریق سامانه samt.tamin.ir
برای دریافت لیست بیمه تامین اجتماعی و ارسال این لیست طریق سامانه تامین اجتماعی باید به روش زیر عمل کنید:
- از طریق سامانه samt.tamin.ir با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوید.
- از قسمت کارفرمایان گزینه لیست حق بیمه و سپس ارسال لیست حق بیمه را انتخاب نمایید.
- در قسمت بعد به دو روش میتوانید لیست حق بیمه تامین اجتماعی را ارسال نمایید. روش اول بارگذاری فایل لیست حق بیمهای که با نرم افزار آماده کرده اید و در روش دوم نیز میتوانید لیست حق بیمه را به روش آنلاین ایجاد کنید.
- در مرحله بعد امکان بارگذاری فایلها برای شما میسر می شود. برای ارسال لیست حق بیمه ماهانه باید درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری را در منوی خدمات کارفرمایان تکمیل کنید.
بعد از تایید با کلیک روی گزینه «ارسال به شعبه»، فایلها ارسال خواهند شد. بعد از ارسال شماره پیگیری به شما داده میشود که از قسمت «پیگیری لیست بیمه» میتوانید وضعیت لیست خود را مشاهده کنید.
برای آشنایی کامل با بیمه تامین اجتماعی، همه قوانین و شرایط آن، پیشنهاد میکنیم مقاله بیمه تامین اجتماعی را مطالعه نمایید.
دریافت برگ پرداخت حق بیمه پرسنل
بعد از ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی نوبت به پرداخت حق بیمه پرسنل است. برای این کار روی گزینه «دریافت برگ پرداخت» و «دریافت رسید» کلیک کنید. سپس میتوانید از طریق درگاه اینترنتی، حق بیمه را پرداخت و رسید آن را دریافت کنید.
پرداخت حق بیمه کارکنان از چند روش قابل پرداخت است:
- درگاههای اینترنتی بانکهای رفاه، تجارت، ملت و سپه
- از طریق تلفن همراه و با استفاده از شماره #۷۱۳*۷۱۴*
- با استفاده از USSD و کد #۱۴۰*۴*
- با استفاده از تلفن ثابت و شماره ۰۲۱۸۴۰۳۰۰۰
مهلت بارگذاری لیست بیمه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی
مدت زمان قانونی برای تحویل لیست بیمه کارفرمایان و پرداخت حق بیمه، در هر ماه و حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از آن است. بر اساس ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، تمام کارفرمایان و کارگاهها مشمول این قانون هستند. بنابراین باید در مهلت قانونی نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران و شاغلان، به سازمان تامین اجتماعی اقدام نمایند.
اهمیت تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان
ارسال لیست بیمه کارفرمایان از موضوعاتی است که همیشه جریان دارد و باید هر ماه در موعد مقرر انجام شود. لازم به ذکر است، در صورتی که در تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی تاخیری صورت گیرد، یا کارفرما لیست را ارسال نکند، جرائمی برای شرکت لحاظ خواهد شد. جرائم کارفرمایان شامل دو جریمه عدم ارسال لیست و جریمه پرداخت نکردن حق بیمه است.
لیست موارد معاف از پرداخت حق بیمه
توجه داشته باشید که برای برخی پرداختیهای موجود در حقوق، نیازی به پرداخت حق بیمه نیست. موارد شمول معاف از بیمه به شرح زیر هستند:
- بازخریدهای ایام مرخصی
- هزینههای عائلهمندی
- پرداختیهای مربوط به سفر و ماموریت
- حق شیر
- ما به التفاوت کمک هزینه مسکن و خواروبار در صورت بیماری افراد
- پاداشهای مربوط به نهضت سواد آموزی
- حق التضمین
- مزایای پایان کار
- خسارات اخراج از کار
- تمام پاداشهای افزایش تولید، البته در صورتی که بیشتر از حقوق ۲ ماه در سال پرداخت نشود.
توجه داشته باشید که، به جز مواردی که در بالا ذکر شد، سایر پرداختیها شامل حق بیمه میشود.
الزام ارسال لیست تامین اجتماعی کارفرمایان
تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای هر کارفرمایی ضروری است و در صورت تأخیر در ارسال، شرکت مشمول جریمه میشود. انجام این مراحل برای بار اول ممکن است که کمی باعث سردرگمی شما شود؛ اما در سریهای بعد همه کارها سریعتر انجام خواهد شد. در صورتی که، در مورد ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، سوال یا ایهامی داشتید، از قسمت نظرات این مقاله با ما در ارتباط باشید.
لیست بیمه تامین اجتماعی شامل سوابق کاری (بیمهای) هر کارمند و کارگری است که در شرکت یا سازمانی کار کرده و حقوق و مزایایی را دریافت میکند.
تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرد، باید حق بیمهای به سازمان برای دریافت مزایا پرداخت کنند. حق بیمه شامل ۳۰% از حقوق است که ۷% را خود کارمند یا کارگر میدهد و پرداخت ۲۳% بقیه آن بر عهده خود کارفرما است.
برای تهیه این لیست از سایت تامین اجتماعی و روشهای گفته شده در مقاله استفاده کنید.