پاييز خودروسازها در بهار
بهار سخت خودروسازي
خودروسازان بزرگ کشور بهار امسال را در مقايسه با فصل مشابه سال گذشته با افت توليد سپري کردند، بااينحال تيراژ ماهانه آنها افزايش يافت.
غولهاي جادهمخصوص شامل ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو در سه ماه ابتدايي امسال حدود 213هزار دستگاه انواع خودروي سواري را به توليد رساندند.
با توجه به آمار توليد حدودا 236هزار دستگاهي آنها در فصل مشابه پارسال، تيراژشان حدود 10درصد کاهش پيدا کرده است.
در غياب آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارنامه توليد خودروسازان با استناد به گزارشهاي ارسالي آنها به سامانه کدال بورس قابل بررسي است.
با بررسي کارنامه توليد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماه ابتدايي امسال مشخص ميشود که آنها با وجود بهبود تيراژ ماهانه خود (خرداد به ارديبهشت) ، بهار امسال را با افت به پايان رسانده است، و وارد تابستان شدهاند.
…………………………………………………………………………….
بیشتر بخوانید : پرداخت وام خودرو
…………………………………………………………………………….
طبق آنچه در صورتهاي مالي سه خودروساز اصلي آمده، ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو در مجموع حدود 212هزار و 855 دستگاه انواع خودروي سواري را در بهار امسال توليد کردهاند.
اين در حالي است که در فصل مشابه پارسال مجموع توليد محصولات سواري آنها 235هزار و 817 دستگاه بود. بنابراين غولهاي جادهمخصوص در فصل نخست امسال و نسبت به بازه زماني مشابه سال قبل، 9.7درصد افت توليد را تجربه کردهاند.
در اين بين، بيشترين تيراژ نصيب ايرانخودروييها شده که توانستهاند 119هزار و 128دستگاه محصول را در سه ماه نخست امسال توليد کنند.
بااينحال اين ميزان توليد نهتنها منجر به رشد نشده، بلکه نسبت به بهار پارسال، افت بيش از هشتدرصدي را به دنبال داشته است.
سايپاييها نيز به کمک زيرمجموعه خود پارسخودرو، توليد حدودا 94هزار دستگاهي را در فصل ابتدايي امسال ثبت کردهاند که نسبت به بهار پارسال افت بيش از 11درصدي را نشان ميدهد.
در حالت تفکيکي، سايپا توليد 71هزار و 610دستگاهي در بهار امسال داشته و اين در حالي است که ميزان توليد اين شرکت در فصل مشابه پارسال 74هزار و 880 دستگاه بود. بنابراين دومين خودروساز بزرگ ايران بدون احتساب آمار پارسخودرو نيز دچار افت توليد در بهار شده است. پارسخودرو که 22هزار و 117 دستگاه توليد در سه ماه نخست امسال داشته، در مقايسه با بهار سال گذشته با تيراژ 30هزار و 957دستگاهي، دچار کاهش تيراژ شده است.
افت توليد 10درصدي خودروسازان در بهار امسال در حالي است که طبق اعلام وزير صمت، توليد خودرو در سال جاري بايد به بالاي يکميليون و 500هزار دستگاه برسد.
بنابراين غولهاي جادهمخصوص بايد به طور متوسط ماهي 125هزار دستگاه محصول سواري را توليد کنند. اين بدان معناست که در بهار امسال بايد 375هزار دستگاه خودروي سواري در کشور توليد ميشد.
طبعا بار اصلي توليد بر دوش غولهاي جادهمخصوص است (فرض اين است که حداقل توليد ماهي 100هزار دستگاه سهم ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو است)؛ بنابراين آنها نتوانستهاند در فصل نخست مطابق برنامه پيش بروند.
خودروسازان بزرگ کشور سال گذشته نيز نتوانستند برنامه توليد مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملي کنند، به نحوي که تنها 65درصد از اين برنامه محقق شد.
برنامه توليد پارسال حداقل يکميليون و 700هزار دستگاه بود، بنابراين مشخص ميشود که برنامه مدنظر صمت براي امسال افت حدودا 200هزار دستگاهي خواهد داشت.
به نظر ميرسد همان مشکلات سال گذشته مانند کمبود نقدينگي، فريز قيمت و عدم پرداخت سر وقت مطالبات قطعهسازان، در سال جاري نيز برقرار هستند و علاوه بر آنها، چالش تخصيص و تامين ارز اضافه شده است.
خودروسازان به دلايلي که اصليترين آن فريز قيمت است، از نقدينگي لازم و کافي براي رشد و حتي ثبات تيراژ نسبت به پارسال برخوردار نيستند، ضمن آنکه نميتوانند مطالبات قطعهسازان را سر وقت بپردازند. گفته ميشود درحالحاضر قطعهسازان چيزي حدود 80همت از خودروسازها طلب دارند و اين موضوع سبب شده تامين قطعات با کندي انجام شود و در نتيجه توليد افت کند.
ادامه اين روند سبب ميشود نهتنها برنامه توليد بالغ بر يکميليون و 500هزار دستگاهي محقق نشود، بلکه افت توليد نسبت به پارسال نيز رخ خواهد داد.
…………………………………………………………………………….
بیشتر بخوانید : پرداخت وام آزاد
…………………………………………………………………………….
رشد توليد ماهانه
اما بررسي آمار توليد خودروسازان در خرداد امسال و مقايسه آن با ماه قبل -ارديبهشت – نشان ميدهد که توليد ماهانه آنها رشد داشته است.
طبق آمار، خودروسازان در خرداد امسال حدود 94هزار دستگاه انواع محصول سواري را به توليد رساندهاند. با توجه به توليد 83هزار و 357دستگاهي خودروسازان در ارديبهشت سال جاري، آنها توانستهاند توليد ماهانه خود را حدود 10هزار و 650 دستگاه، معادل 12.5درصد، بالا ببرند. در حالت تفکيکي، ايرانخودرو در خرداد امسال توليد 57هزار و 302دستگاهي را به ثبت رسانده است. در مقايسه با ارديبهشت، اين شرکت توانسته 17.5درصد به تيراژ خود بيفزايد.
به نظر ميرسد رشد توليد پژوپارس در خرداد به عنوان آخرينماه توليد اين محصول، نقش مهمي در افزايش تيراژ ماهانه ايران خودرو داشته است.
سايپا نيز نسبت به ارديبهشت هفتدرصد خودروي بيشتري را توليد کرده است. سايپاييها در خرداد امسال 26هزار و 572دستگاه توليد داشتهاند.
در نهايت توليد ماهانه (خرداد به ارديبهشت) پارسخودرو رشد سهدرصد داشته است.
اين شرکت توانسته در آخرين ماه بهار امسال 10هزار و 49 دستگاه محصول را توليد کند. پارسخودروييها نيز در خرداد کوئيک دندهاي معمولي را به خط توليد خود باز گرداندهاند و اين موضوع سبب شده توليد ماهانهشان رشد کند.
جزئيات کارنامه توليد بهار
بنابر آمار منتشرشده در سايت کدال، ايرانخودرو در سه ماه نخست امسال نيز مانند گذشته بيشترين توليد خود را به مدلهاي پژو اختصاص داده است.
اين شرکت در بازه زماني تحت بررسي، حدود 53هزار دستگاه انواع پژو را توليد کرده است.
با توجه به توليد حدودا 76هزار و 500دستگاهي خانواده پژو در بهار پارسال، ايرانخودروييها در توليد اعضاي اين خانواده رشد 31درصدي داشتهاند.
ايرانخودرو در حال حاضر تنها مدل 207 را در قالب گروه پژو توليد ميکند. گفته ميشود ايرانخودرو توليد پژوپارس را طبق توافقي که با سازمان ملي استاندارد داشت، در انتهاي خرداد امسال متوقف کرده است.
در بين ديگر محصولات ايرانخودرو، گروه سورن تيراژ بالغ بر 19هزار دستگاهي را از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تيراژ 12هزار و 419دستگاهي اين گروه خودرويي در بهار پارسال، ايرانخودروييها توانستهاند توليد در اين گروه را 35درصد بالا ببرد.
اين در حالي است که طبق آمار منتشره در سايت کدال، دنا سه ماه ابتدايي امسال را با افت توليد نسبت به مدت مشابه پارسال پشت سر گذاشته است.
ايرانخودرو اعلام کرده که در بهار امسال حدود 19هزار دستگاه دنا را به توليد رسانده است. با توجه به توليد بالغ بر 20هزار و 500دستگاهي دنا در بهار پارسال، حدود 7.5درصد افت توليد به نام اين خودرو به ثبت رسيده است.
ديگر محصول ايرانخودرو به نام رانا که چندان با افت توليد غريبه نيست، سه ماه نخست امسال را با رشد پشتسر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشرشده در کدال ، تا پايان خرداد امسال چهارهزار و 490 دستگاه رانا در اين شرکت به توليد رسيده است.
اين در حالي است که ايرانخودروييها در سه ماه ابتدايي پارسال سههزار و 620 دستگاه از اين خودرو را توليد کرده بودند. با اين حساب، توليد رانا در بهار امسال 24درصد رشد را نشان ميدهد.
طبق آمار، ايرانخودروييها در سال گذشته، سههزار و 815 دستگاه هايما را در سايت خراسان خود توليد کرده بودند، حال آنکه توليد اين خودرو در بهار سالجاري سههزار و 365دستگاه بوده است. اين آمار نشان ميدهد توليد هايما حدود 450 دستگاه پايين آمده است.
سري هم به تارا بزنيم؛ خودرويي که در دو مدل دستي و اتومات به توليد ميرسد. طبق آمار منتشره در کدال، ايرانخودرو در سه ماه ابتدايي امسال 14هزار و 632دستگاه تارا توليد کرده است.
اين خودروساز در بهار پارسال 9هزار و 635دستگاه از اين محصول را به توليد رسانده بود.
بنابراين توليد تارا در نخستين فصل امسال و نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد 52درصدي را نشان ميدهد.
از ايرانخودرو بگذريم و به سراغ گروه سايپا برويم؛ دومين خودروساز بزرگ کشور که بيشترين حجم از سبد محصولاتش در بهار امسال به خانواده ايکس 200 (تيبا، کوئيک و ساينا) اختصاص داشته است.
طبق آمار منتشره در کدال، سايپا در توليد اين گروه خودرويي آمار 51هزار و 427دستگاهي را طي بهار سال جاري به جا گذاشته است.
با توجه به توليد 61هزار و 594دستگاهي اين گروه خودرويي در فصل نخست پارسال، تيراژ خانواده ايکس 200 حدود 17درصد افت کرده است.
در بازه زماني تحت بررسي، سايپا همچنين توانسته 14هزار و 171 دستگاه شاهين را به توليد برساند. اين در حالي است که طي بهار سال گذشته تيراژ شاهين 13هزار و 286 بود.
با اين حساب، توليد شاهين رشد حدودا هفتدرصدي را نسبت به سه ماه مشابه پارسال تجربه کرده است. از سايپا به پارس خودرو برويم؛ سومين خودروساز بزرگ کشور که در بهار امسال سهند و گروه Q200 را به توليد رسانده است.
طبق گزارش ارسالي به بورس، گروه Q200 سايپا توليد 20هزار و 548 دستگاهي در بهار امسال داشته که با توجه به آمار سه ماه مشابه سال گذشته با توليد 20هزار و 210دستگاهي، از رشدي جزئي حکايت دارد. پارسخودرو در حالي هزار و 230 دستگاه کوئيک معمولي دندهاي را در سه ماه ابتدايي امسال توليد کرده که در سه ماه مشابه پارسال، 10هزار و 731دستگاه از اين محصول را به توليد رسانده بود.
اين خودرو براي مدتها به توليد نميرسيد، اما پارسخودرو در خرداد امسال آن را به خط توليد خود بازگردانده و اگر بازگشت کوئيک معمولي دندهاي نبود، سومين خودروساز بزرگ کشور با افت توليد در بهار مواجه ميشد.
در نهايت پارسخودرو در سه ماه ابتدايي امسال تنها 339دستگاه سهند را به توليد رسانده است. سهند محصول جديد پارسخودرو به شمار ميرود که در بهار پارسال تنها 16دستگاه از آن توليد شد.
منبع : دنیای اقتصاد
مقالات مرتبط :
فروش خارج از سامانه خودرو با رانت 30 همتي
6 پاسخ
سلام شما برای خرید خودرو شهرستان هم وام میدید؟
درود لطفا برای اطلاع از نحوه پرداخت سرمایه خودرو با ما تماس حاصل فرمایید 02166577983
سلام حداقل رقم سرمایه گذاری شما چقدره؟
سلام خودرو و طلا و سیمکارت از 100میلیون به بالا و رو ملک از 1میلیارد به بالا پرداخت داریم
چک نقد میکنید؟
درود بله برای ارتباط مستقیم با ارائه دهندگان این نوع وام لطفا وارد لینک https://B2n.ir/x00502 شوید.