پیام سرمایه و صنعت ایران

مرجع اطلاع رسانی در سرمایه گذاری

چطور کارایی محیط کارمان را افزایش دهیم ؟

1404-04-05

چطور کارایی محیط کارمان را افزایش دهیم ؟

فهرست مطالب

اگر از آن دسته مدیرانی هستید که(سیاست درهای باز) را در شرکتتان اجرا میکنید بدانید که استراتژی خوبی را در پیش گرفته اید  . داشتن رفتارهای خشک و تحکم آمیز با کارمندان  فقط از آنها ربات هایی می سازد که به آنها دستورالعملی داده شده تا آن را هر روز اجرا کنند . مسلما" کارمندان نیز نظراتی دارند بگذارید نظراتشان را چه منفی چه مثبت اعلام کنند  شاید انتقادها و نظراتشان در پیشبرد اهداف شرکت یا سازمان سازنده باشد .

فرهنگ ارتباط آزاد اما در چارچوب را در بین کارمندان جا بیاندازید :

اگر از آن دسته مدیرانی هستید که(سیاست درهای باز) را در شرکتتان اجرا میکنید بدانید که استراتژی خوبی را در پیش گرفته اید  . داشتن رفتارهای خشک و تحکم آمیز با کارمندان  فقط از آنها ربات هایی می سازد که به آنها دستورالعملی داده شده تا آن را هر روز اجرا کنند . اما این در دراز مدت  از بهره وری و کارایی آنها خواهد کاست شما به عنوان یک مدیر باید خطوط ارتباطی را با کارمندان باز کرده تا بین شما حس اطمینان و اعتماد ایجاد شود اگر محیط کاری برای کارمندان جذاب شود خلاقیت ، انگیزه و بهره وریشان نیز بالاتر خواهد رفت . ایجاد محیطی صمیمی در چارچوب مناسب  و رعایت استانداردهای اخلاقی باعث خواهد شد آنها پر انرژی تر و با اشتیاق بیشتر و مصمم تر سر کار حاضر شوند. فرهنگ کمک کردن به یکدیگر را در میان کارمندان جا بیاندازید و خودتان نیز به  آن عمل کنید تا سرعت انجام وظایف بیشتر شود .  تنها از طریق سیستم های تشویقی و تنبیهی نمیتوانید بازدهی کارکناتان را بالا ببرید بلکه روحیه حمایت گری و کمک کردن شما به کارمندان باعث میشود انگیزه بیشتری برای آنها ایجاد کنید. بنابراین هنگام استخدام کارمندان خود از آن‌ها در مورد توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته هایشان حتما” سوال کنید و ببینید هر فردی  در کدام قسمت میتواند کارایی بیشتری داشته باشد و با روحیه آنها سازگارتر است .

از بازخورد های کارمندان آگاه باشید :

مسلما” کارمندان نیز نظراتی دارند بگذارید نظراتشان را چه منفی چه مثبت اعلام کنند  شاید انتقادها و نظراتشان در پیشبرد اهداف شرکت یا سازمان سازنده باشد . اگر هم بتوانید به صورت هفتگی یا ماهیانه جلساتی با کارمندانتان داشته باشید و  نظرات آنها را جویا شوید بسیار خوب است . یا حتی میتوانید در جایی که همه میتوانند ببینند یک برد نصب کنید تا همه بتوانند نظرات یا پیشنهادات خود را روی آن بنویسند. اگر کارمندان  محل کار خود را با رضایت ترک  کنند پیشرفت شغلی شان نیز بیشتر خواهد بود.

از سیستم های به روز استفاده کنید :  

اگر بودجه ی شرکت اجازه میدهد حتما” برای  افزایش سرعت  و کاهش خستگی و فرسودگی کارمندان  مخصوصا ” در استفاده از سیستم های کامپیوتری حتما” سیستم ها را ارتقا داده ، نور  مناسبی در محیط قرار دهید و سیستم های گرمایشی و سرمایشی را نیز حتما” در نظر داشته باشید.

روحیه کارمندانتان را بالا ببرید :  

امروزه این امر از اهمیت زیادی برخوردار است . همان قدر که سلامت جسمی کارمندان برای ادامه کار مهم است سلامت روحی آنها نیز به همان اندازه اهمیت دارد  چون اگر کارمندان روحیه خوبی نداشته باشند ممکن است در میزان کارایی و بهره وری و بازدهی  آنها تاثیر مستقیم داشته باشد و کمیت و کیفیت کار آنها را تحت تاثیر قرار دهد .اگر بتوانیم به عنوان یک مدیر از استرس و اضطراب آنها کم کرده و حس امیدواری و رضایت را تا حدی در آن ها افزایش دهیم  در جهت  موفقیت خود نیز گام های موثری برداشته ایم . به آنها مسئولیت بدهید و با دادن شرایط و امکانات مناسب به آنها اختیار عمل داده تا هم عزت نفسشان بالا رود و هم بدانند که به عنوان جزوی از شرکت یا سازمان موثر هستند. 

محیط کاری را استاندارد کنید :

اگر  آنها از میز و صندلی های قدیمی و فرسوده استفاده می کنند یا تجهیزات کهنه و نه چندان مناسب در اختیار دارند آنها را عوض کنید شاید در نگاه اول همه اینها هزینه های اضافه محسوب شود اما در اصل این گونه نیست و این به نوعی سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری ، کارایی و راحتی کارمندان برای بازدهی بیشتر و کاهش گله گذاری ها و شکایات است .

عملکرد کارمندان را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید :

اگر  میتوانید خودتان مستقیما” و اگر برایتان مقدور نیست کسی را برای نظارت  مستمر و بازبینی عملکرد و روند کاری کارمندانتان در نظر بگیرید تا به صورت دوره ای بررسی کند که کارمندان کارها را چگونه انجام میدهند ، آیا عملکرد آنها ضعیف  شده یا بهتر شده است ؟  میتوانید برای کارمندانی که عملکرد خوبی داشته اند یا بهتر شده اند پاداش در نظر بگیرید و آنها را تشویق کنید یا حتی با کلامی محبت آمیز از زحمات آنها قدردانی کنید . با این کار آن ها کمتر خسته شده و احساس ارزشمند بودن و دیده شدن  میکنند. البته اگر کارمندی اشتباهی کرده است یا در کار خود دچار اشتباهی می شود او را ببخشید و محترمانه برخورد کنید البته باید دقت داشته باشید که کارمندان از محبت و بزرگواری شما سواستفاده نکنند و علت دقیق آن اشتباه و خطا را بررسی کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمار بازدیدها

0
ماه
0
هفته
0
دیروز
0
امروز

تهران و شهرستان

09109808664