خبر تلخ رئيس مرکز سلامت وزارت بهداشت: افزايش مرگ ناشي از آلودگي هوا در کشور
رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، افزايش 30 درصدي مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در کشور را اعلام کرد.
جعفر جندقي، در نشست تخصصي بهداشت محيط گفت: پيشنويس قانون جامع بهداشت محيط آماده است و ما از فرهنگستان علوم پزشکي، انجمنهاي مختلف و دانشگاهها ميخواهيم در اين زمينه به ما کمک کنند که يک قانون جامع بنويسيم و اين موضوع دست ما را در حاکميت باز ميگذارد که بتوانيم در آيندهاي نزديک، در زمينه بهداشت محيط مطالبه گري داشته باشيم.
وي افزود: در قانون آلودگي هوا چهار تکليف به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده که به تکاليف خود عمل کرده است. يکي از اين تکاليف رصد وضعيت هوا در شهرهاي آلوده است و بررسيها نشان داد از سال 1400 مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در ايران تا سال 1401 بيش از 30 درصد افزايش داشته که اين وضعيت بسيار نامناسب است.
جندقي گفت: وزارت بهداشت در کنار سازمان محيط زيست و سازمان دامپزشکي، تنها نهادهاي نظارتي بر روي شاخصهاي بهداشتي کشور هستند که قدرت پيگيري و نظارت بر تخلفات احتمالي را به طور کامل دارند، گرچه قوانين موجود، اعلام جرم را عليه نهادهاي آسيبرسان به بهداشت محيط در حد کافي فراهم نميآورد.
وي خاطر نشان کرد: بهداشت محيط بر روي هوا، آب و غذا نظارت دارد و در اجلاس محيط زيست اخير شاهد بوديم که براي آلودگي هوا چه برنامههايي در سطح جهاني مطرح شده است.
رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ما در چهار حيطه وظايف وزارت بهداشت را خلاصه ميکنيم و يکي از اين حيطهها، بحث حاکميت است؛ اينکه چقدر توانستهايم مطالبهگر باشيم و يکي از نکات بسيار مهم در اين زمينه بحث قانون است و قانون بايد دست ما را باز بگذارد که بتوانيم مطالبهگري داشته باشيم.
جندقي اذعان داشت: ماده 13 قانون به ما کمک ميکند که از دستگاههاي مختلف اجرايي که در زمينه بهداشت محيط فعاليت ميکنند مطالبهگري داشته باشيم و ماده 688 تعزيرات نيز دست وزارت بهداشت را در اين زمينه باز گذاشته تا در زماني که تهديدي عليه سلامت عمومي به ويژه بهداشت محيط ايجاد شود، وزارت بهداشت اعلام جرم کند و بحث تهديد عليه سلامت عمومي بر عهده وزارت بهداشت است.
وي گفت: از جمله وظايف وزارت بهداشت، ارائه خدمت است و ما در بحث بهداشت محيط، خدمات نظارتي داريم و مواردي که مربوط به بهداشت محيط ميشود و براي حيات انسان ضرورت دارد هوا، آب و غذا است که همه اين موارد به بهداشت محيط برميگردد.
جندقي به بحث آلودگي هوا اشاره کرد و افزود: بزرگترين معضل جهان بشر تغييرات اقليمي و آلودگي هوا است، اکنون بسياري از شرکتهاي بزرگ ماشين سازي دنيا که تا به حال ماشينهاي بنزين سوز توليد ميکردند، متعهد شدند تا سال 2027 بالاي 50 درصد توليدات خود را به توليد خودروهاي برقي اختصاص دهند.
وي ادامه داد: بايد بررسي شود که چه عواملي باعث اين آلودگيها ميشود و اگرچه سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه فعاليت دارد و پايش ميکند، اما وزارت بهداشت ميتواند در راستاي ماده 688 عليه کساني که به تکاليف قانوني خود عمل نميکنند از نيروگاهها و شهرداريها که در توليد آلايندهها نقش دارند تا دستگاههاي مختلف اجرايي مانند وزارت نفت و…، اعلام جرم نمايد.
جندقي گفت: بزرگترين معضل در بحث فاضلاب اين است که از فاضلاب خام براي مصارف کشاورزي استفاده ميشود و ما اين موضوع را مطالبهگري کرديم و سازمان غذا و دارو ساليانه تقريباً 40 هزار نمونه گيري انجام ميدهد و بررسيها نشان ميدهد وضعيت محصولات کشاورزي چندان مناسب نيست.
وي با اشاره به وضعيت دخانيات در کشور، افزود: متأسفانه يک مافياي بزرگ در پشت پرده دخانيات وجود دارد و اينکه چرا بايد يک بسته سيگار با يک ظاهر بسيار گران قيمت با نرخي بسيار پايين در اختيار مصرف کننده قرار گيرد و بسيار جاي نگراني است.
رئيس مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت در پايان گفت: وزارت کشاورزي بايد بحث امنيت غذايي را جدي بگيرد و امنيت غذايي ما موضوع بسيار مهمي است و در دنيا بررسيها نشان داده است که 80 درصد توليدات عسل تقلبي است و اين نشان از اين دارد که بحث تقلب در مواد غذايي در کشور ما نيز وجود دارد. همچنين در بحث توليد زعفران نيز شاهد بحث تقلب در مواد غذايي هستيم و از رنگهاي غير مجاز و سرطانزا در توليد زعفران استفاده ميشود.
وي افزود: براي رفع اين معضلات مرکز سلامت محي ط کار وزارت بهداشت طرحهاي متعددي را براي پايش آلايندههاي محيط در دست اجرا دارد تا با نظارت کافي و رصد مداوم، بانکهاي اطلاعاتي لازم درباره ميزان مجاز مواد مختلف را فراهم آورده تا از ورود آلايندهها به محيط زيست و آسيب به سلامت مردم پيشگيري نمايد.
نشست تخصصي بهداشت محيط با موضوع نقش آفريني دانشجويان دکترا و دانش آموختگان جوان رشته مهندسي بهداشت محيط در ارتقا سلامت کشور با حضور کامران باقري لنکراني عضو پيوسته و رئيس گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، عليرضا مصداقي نيا عضو پيوسته و عضو کارگروه ارتقا سلامت، رضا سعيدي عضو وابسته و عضو کارگروه کاهش مخاطرات محيطي و عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، و جمعي از اعضاي گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته بهداشت محيط و انديشمندان اين حوزه، پنج شنبه 30 آذرماه 1402 در محل کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکي برگزار شد.
راهحل مجلس براي کنترل معضل آلودگي هوا چيست؟
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: استفاده از خودورها و موتور سيکلتهاي برقي نقش موثري در کنترل معضل آلودگي هوا دارد.
حجت الله فيروزي، با اشاره به راهکارهاي کنترل معضل آلودگي هوا، بيان کرد: همينطور که داشتن مسکن، شغل و امنيت از حقوق شهروندان است، به طور طبيعي داشتن هواي پاک نيز يکي از طبيعيترين نيازها و حقوق افراد جامعه است.
حتما دولتها متعهد هستند که هواي سالم و پاک در اختيار مردم قرار گيرد. صرف نظر از اينکه داشتن هواي پاک حق قانوني افراد است، از لحاظ عقلاني نيز يک ضرورت است. اگر ما هزينهاي براي حفظ و تامين هواي پاک و محيط زيست انجام دهيم، به همان نسبت هزينههاي بهداشت و درمان کاسته خواهد شد.
وي اظهار کرد: دولت و سازمانهاي متولي بايد توجه جدي به اين موضوع داشته باشند؛ فلذا ضرورت مقابله با پديده آلودگي هوا بر کسي پوشيده نيست اما چگونه بايد با اين پديده مقابله کرد. آمارهايي که دولتهاي مختلف ارائه کردند حاکي از نقش پر رنگ خودروها و موتورسيکلتها در تشديد آلودگي هوا است.
از سوي ديگر صنايع آلاينده اي که در مجاورت شهرها قرار دارند، نقش ويژهاي در تشديد آلودگي هوا دارند. پسماندها و زبالههايي که در سطح شهر ها و يا اطراف شهرها رها ميشوند، در آلودگي هوا نقش دارند.
نماينده مردم فسا در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: حتي ساختمانسازي نيز در تشديد اين پديده نقش دارند.
بلند مرتبهسازيهايي که سبب ميشود تا وزش باد کاهش يابد در تشديد اين پديده نقش دارد. در هر کدام از اين حوزه ها دولتها بايد برنامهاي داشته باشند. مجلس نيز اعلام آمادگي مي کند تا به دولت در اين مسير کمک کند. از ابتداي شروع به کار مجلس يازدهم همواره تاکيد نمايندگان بر استفاده از خودروهاي برقي و هيبريدي بود. توسعه خودروهاي برقي و هيبريدي مي تواند نقش مهمي در کاهش آلودگي هوا ايفا کند.
وي تاکيد کرد: باتوجه به مصوباتي مجلس شوراي اسلامي در حوزه واردات خودرو داشته است، اکنون فرصت مناسبي است براي دولت تا حداقل در شهرهاي بزررگ که آلودگي هوا بيشتر است در وهله اول به سمت برقي کردن ناوگان حمل و نقل عمومي گام بردارد.
بخشي از نياز را ميتوان از طريق واردات پاسخ داد و بخشي ديگر را نيز ميتوان با فراهم کردن زير ساختها در داخل توليد کرد.
وي افزود: مجموعههاي خودروسازي و موتورسيکلتسازي در داخل کشور وجود دارد. اگر اين مجموعه ها از سوي دولت حمايت شوند ميتوانند به سرعت در مسير تغيير خطوط توليد خود گام بردارند.
اگر به تجربه جهان نيز توجه کنيم، شهر پکن سال ها به عنوان آلودهترين شهر جهان بود اما امروز با استفاده از خودروهاي برقي و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومي توانستند با اين پديده مقابله کرده و از هواي پاک بهره مند شوند.
فريدون عباسي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي هم معتقد است: بيشترين عامل آلايندگي هوا موتورسيکلتهايي هستند که در سطح شهرهاي بزرگ تردد دارند.
از سوي ديگر خودروهاي فرسوده که در طي سالهاي گذشته از رده خارج نشدهاند در اين زمينه نقش دارند.
نمايندگان مجلس معتقدند که لازم است با ترک فعلها در حوزه کنترل آلودگي هوا برخورد شود. در همين زمينه سخنگوي کميسيون امور داخلي کشور و شوراها ي مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد تشکيل يک قرارگاه با حضور دستگاههاي متولي براي مقابله با معضل آلودگي هوا را ارائه داده است.
راهکار خودرويي مجلس براي کاهش آلودگي هوا
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: تجربه دنيا و آمارهاي دستگاههاي زيستمحيطي حاکي از آن است که استفاده از خودروها و موتورسيکلتهاي برقي نقش موثري در کنترل معضل آلودگي هوا دارد. به گزارش ايسنا، حجتالله فيروزي با اشاره به راهکارهاي کنترل معضل آلودگي هوا، بيان کرد: آمارهايي که دولتهاي مختلف ارائه کردند، حاکي از نقش پررنگ خودروها و موتورسيکلتها در تشديد آلودگي هواست. از سوي ديگر صنايع آلايندهاي که در مجاورت شهرها قرار دارند، نقش ويژهاي در تشديد آلودگي هوا دارند. پسماندها و زبالههايي که در سطح شهرها يا اطراف شهرها رها ميشوند، در آلودگي هوا نقش دارند. نماينده مردم فسا در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: از ابتداي شروع به کار مجلس يازدهم همواره تاکيد نمايندگان بر استفاده از خودروهاي برقي و هيبريدي بود. توسعه خودروهاي برقي و هيبريدي ميتواند نقش مهمي در کاهش آلودگي هوا ايفا کند.
وي تاکيد کرد: با توجه به مصوباتي که مجلس شوراي اسلامي در حوزه واردات خودرو داشته است، اکنون فرصت مناسبي است براي دولت تا حداقل در شهرهاي بزرگ که آلودگي هوا بيشتر است، در وهله اول به سمت برقي کردن ناوگان حملونقل عمومي گام بردارد. بخشي از نياز اين خودروها را ميتوان از طريق واردات پاسخ داد و بخشي ديگر را نيز ميتوان با فراهم کردن زيرساختها در داخل توليد کرد. وي افزود: مجموعههاي خودروسازي و موتورسيکلتسازي در داخل کشور وجود دارد. اگر اين مجموعهها از سوي دولت حمايت شوند، ميتوانند بهسرعت در مسير تغيير خطوط توليد خود گام بردارند.
اگر به تجربه جهان نيز توجه کنيم، شهر پکن سالها به عنوان آلودهترين شهر جهان بود اما امروز با استفاده از خودروهاي برقي و توجه به ناوگان حملونقل عمومي توانستند با اين پديده مقابله کرده و از هواي پاک بهرهمند شوند.
فريدون عباسي، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، هم معتقد است: بيشترين عامل آلايندگي هوا موتورسيکلتهايي هستند که در سطح شهرهاي بزرگ تردد دارند. از سوي ديگر خودروهاي فرسوده که در طي سالهاي گذشته از رده خارج نشدهاند در اين زمينه نقش دارند.
کولاک شاخص آلودگي هواي تهران!
تهرانيها از ابتداي سال چند روز «پاک» داشتند؟
بر اساس اعلام شرکت کنترل کيفيت هواي تهران کيفيت هواي پايتخت همچنان در وضعيت ناسالم براي گروه هاي حساس قرار دارد.
شاخص آلودگي هواي تهران در 24 ساعت گذشته روي عدد 114 قرار داشت و کيفيت هوا براي گروههاي حساس ناسالم بود و هم اکنون 2 دي 1402 نيز شاخص آلودگي هوا روي عدد 140 است و کيفيت هواي پايتخت همچنان در وضعيت ناسالم براي گروه هاي حساس قرار دارد.
در سال جاري و براساس روز شمار شاخص آلودگي تا امروز 2 دي 1402 کيفيت هواي پايتخت، 9 روز در وضعيت پاک، 183 روز در وضعيت قابل قبول، 75روز در وضعيت ناسالم براي گروههاي حساس و 10 روز ناسالم براي همه شهروندان بود.
هواي تهران در هيچ روزي در وضعيت بسيار ناسالم و خطرناک قرار نداشته است.شاخص کيفيت هوا (AQI) به پنج دسته اصلي تقسيمبندي ميشود که اين تقسيمبندي شامل « از صفر تا 50 هوا پاک»، « 51 تا 100 هوا قابل قبول(سالم) يا متوسط»، «از 101 تا 150 هوا ناسالم براي گروههاي حساس»، «از 151 تا 200 هوا ناسالم»، «از 201 تا 300 هوا بسيار ناسالم» و «از 301 تا 500 شرايط کيفي هوا خطرناک» ميشود.در شرايط کيفيت هواي ناسالم براي گروه حساس افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و کودکان بايد فعاليتهاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را کاهش دهند.
منبع : دنیای اقتصاد