هفته آینده، باید آزمایشی را که پزشک برایتان تجویز کرده انجام دهید، اما نگرانید که آیا بیمه تکمیلیتان اعتبار دارد یا خیر. شاید حتی مطمئن نباشید در شرکتی که مشغول به کار هستید، برایتان بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده یا نه. اساساً این سؤال مطرح است که آیا تحت پوشش بیمه تکمیلی هستید یا خیر؟
پاسخ همه این نگرانیها ساده است. تنها با وارد کردن کد ملی خود، میتوانید بهصورت آنلاین و سریع بررسی کنید که بیمه تکمیلی دارید یا نه، تحت پوشش کدام شرکت بیمهگر هستید و اعتبار بیمه شما تا چه تاریخی است.
استعلام بیمه تکمیلی از طریق سایت بیمه مرکزی
استعلام بیمه تکمیلی با استفاده از کد ملی از طریق سامانه بیمه مرکزی امکانپذیر است. البته این قابلیت برای افرادی که بیمه تکمیلی انفرادی دارند، فعال است. در صورت در دسترس نبودن سایت بیمه مرکزی از سامانه شرکت بیمهای که بیمه تکمیلی برای شما رد میشود، استعلام بگیرید. در ادامه، مسیری که باید برای استعلام بیمه تکمیلی طی کنید، توضیح شده است:
- پس از ورود به سایت بیمه مرکزی و انتخاب “استعلام سوابق بیمه” گزینه “ثبت استعلام جدید” را انتخاب کنید.
۲. در مرحله بعد، اطلاعات شخصی خود نظیر کد ملی، سال تولد و شماره تلفن همراه را وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه “تایید” مرحله بعد در دسترس قرار میگیرد و پس از چند دقیقه، یک پیامک از سامانه بیمهمرکزی برای شما ارسال میشود.
نکته: دریافت پیامک ممکن است دقایقی طول بکشد.
۳. بعد از دریافت پیامک و تأیید موفقیتآمیز بودن پیگیری بیمه، با وارد کردن شماره تماس و کد پیگیری پیامک شده، روی گزینه «پیگیری استعلام» کلیک کنید.
در ادامه، امکان مشاهده استعلام سوابق بیمه از جمله بیمه تکمیلی خود را خواهید داشت.
نحوه استعلام بیمه تکمیلی به صورت گروهی و سازمانی
بیمه تکمیلی برخی افراد از طریق سازمان یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، ارائه میشود. این نوع بیمهها معمولاً در قالب قراردادهای گروهی میان شرکت شما و شرکت بیمهگر منعقد میشوند و اغلب بهدلیل پوششهای جامعتر و هزینههای مقرونبهصرفه، جزء بهترین گزینههای بیمه درمانی تکمیلی محسوب میشوند.
ممکن است اطلاعات شخصی مربوط به این بیمهها در سامانه استعلام بیمه مرکزی نمایش داده نشود. دلیل این موضوع به نحوه عقد قرارداد بازمیگردد؛ چراکه در قراردادهای گروهی، شرکت یا نهاد مربوطه بهعنوان طرف اصلی قرارداد با شرکت بیمه ثبت میشود و به همین دلیل، اطلاعات بیمهای کارکنان بهصورت مستقیم در سامانه قابل مشاهده نیست.
استعلام بیمه تکمیلی سازمانی
بیشتر افراد از طریق محل کارشان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار میگیرند. با این حال، سؤال “چگونه بفهمیم بیمه تکمیلی داریم؟” هنوز برای بسیاری مطرح است. اگر بیمه تکمیلی شما بهصورت سازمانی فعال شده باشد، سادهترین راه برای استعلام آن مراجعه به واحد منابع انسانی (HR) شرکت است. شرکتهای بیمه معمولاً سامانهای برای بیمهشدگان فراهم کردهاند تا بتوانند هزینههای درمانی خود را ثبت و پیگیری کنند. پس از دریافت آدرس سامانه، اطلاعاتی مانند تاریخ شروع و پایان پوشش بیمه تکمیلیتان بهطور دقیق قابل مشاهده است.
همچنین میتوانید با تماس مستقیم با شرکت بیمهگر و ارائه اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره بیمهنامه، وضعیت بیمه تکمیلی خود را استعلام بگیرید و از جزئیاتی مانند مدت اعتبار و میزان پوششها مطلع شوید.
استعلام بیمه تکمیلی از طریق وبسایت شرکت بیمه
در صورتی که به هر نحوی نتوانستید از مراحل بالا، استعلام بیمه تکمیلی خود را بگیرید، همچنان یک مسیر دیگر وجود دارد. وارد وبسایت شرکت بیمهکننده خود شده و از طریق پورتال، با ارائه کدملی، کد بیمهگزار و شماره تلفن همراه، استعلام بیمه تکمیلی خود را دریافت کنید. در ادامه، سامانههای اختصاصی هر شرکت بیمه برای استعلام بیمه تکمیلی آمده است:
استعلام بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ
در مجموع، اگر نسبت به داشتن بیمه تکمیلی یا مدت اعتبار آن اطمینان ندارید، راهکارهایی مانند مراجعه به سامانه بیمه مرکزی، استفاده از پورتال شرکت بیمهگر و پیگیری از واحد منابع انسانی (HR) محل کار اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار میدهد.
با چند کلیک، بهترین بیمه درمانی را انتخاب کنید
بررسی برخی نکات ساده، میتواند از بروز مشکلات احتمالی هنگام مراجعه به مراکز درمانی جلوگیری کرده و زمینه بهرهمندی از خدمات درمانی را با اطمینان خاطر بیشتری فراهم سازد. در صورتی که تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستید یا اعتبار بیمه شما به پایان رسیده است، فرصت را از دست ندهید. با مقایسه طرحهای مختلف و انتخاب مناسبترین گزینهها در سامانه بیمهداتکام، همین حالا برای خرید بیمه تکمیلی اقدام کنید تا در زمان نیاز، بدون دغدغه از خدمات درمانی استفاده کنید.