هزینههای چند ده میلیونی ناشی از خرابی و شکستگی لوازم خانگی، فشار زیادی به خانوادهها وارد میکند. در فصل گرما، قطعیهای چندمرحلهای یا طولانیمدت برق و نوسانات شدید، احتمال آسیب به وسایل برقی را بهطور قابلتوجهی افزایش داده است. بهترین راه برای جبران این خسارات، استفاده از بیمه لوازم خانگی است.
نکته: در صورت خرابی دستگاه به وسیله نوسانات برق، افراد قادر به دریافت خسارت از اداره برق هستند.
هزینه بیمه لوازم خانگی چقدر است؟
هزینه بیمه لوازم خانگی به مجموع ارزش وسایل برقی تحت پوشش بستگی دارد. هرچه این ارزش بالاتر باشد، میزان حق بیمه سالانه نیز افزایش مییابد. در صورت خرابی لوازم خانگی، اگر امکان تعمیر وجود داشته باشد، دستگاه توسط شرکت بیمهگر تعمیر میشود؛ در غیر این صورت، خسارت آن پس از کسر فرانشیز به بیمهگزار (شما) پرداخت خواهد شد.
در جدول زیر، نرخ حق بیمه بر اساس مجموع ارزش لوازم برقی درج شده است تا بتوانید با توجه به داراییهای خود، برآورد دقیقتری از هزینه بیمه لوازم خانگی داشته باشید داشته باشید.
ارزش لوازم برقی (تومان) | حق بیمه سالانه (تومان) |
۱۰ میلیون تومان | ۴۴۰ هزار تومان |
۲۰ میلیون تومان | ۶۴۰ هزار تومان |
۳۰ میلیون تومان | ۸۴۰ هزار تومان |
۴۰ میلیون تومان | ۱ میلیون تومان |
۵۰ میلیون تومان | ۱.۲ میلیون تومان |
۶۰ میلیون تومان | ۱.۴ میلیون تومان |
۷۰ میلیون تومان | ۱.۶ میلیون تومان |
۸۰ میلیون تومان | ۱.۸ میلیون تومان |
۹۰ میلیون تومان | ۲ میلیون تومان |
۱۰۰ میلیون تومان | ۲.۲ میلیون تومان |
فرانشیز بیمه لوازم خانگی هر شرکت بیمه متفاوت است. اما به طور کلی فرانشیز بیمه لوازم خانگی از 10 الی ۲۵ درصد متغیر است.
موارد تحت پوشش بیمه لوازم خانگی
با خرید بیمه لوازم خانگی، از تعهد شرکت بیمه نسبت به موارد زیر، برخوردار خواهید شد:
- سرقت لوازم خانگی
- آبدیدگی
- نوسانات برق
- شکستگی
- سقوط از ارتفاع
موارد خارج از پوشش بیمه لوازم خانگی
بیمه لوازم خانگی در برابر برخی خسارات و شرایط خاص، تعهدی برای پرداخت غرامت ندارد. از جمله مواردی که تحت پوشش این بیمهنامه قرار نمیگیرد عبارتاند از:
- خسارات ناشی از جنگ، شورش، درگیریهای مسلحانه
- آسیب ناشی از تشعشعات رادیواکتیو، آلودگیهای هستهای یا مواد پرتوزا
- صدمه به لوازم جانبی دستگاه (شارژر موبایل، گلس موبایل، باند تلویزیون و…)
- خساراتی که منشا آن قبل از شروع بیمهنامه بوده و بیمهگر از آن اطلاع داشته است
- آسیبهای عمدی یا خساراتی که بهصورت آگاهانه از سوی بیمهگزار وارد شدهاند
- آسیبهای ظاهری سطحی مانند خش، خط یا ساییدگی که عملکرد دستگاه را مختل نمیکنند
- ایرادات نرمافزاری و مشکلات مرتبط با سیستم عامل و برنامهها
- خسارات ناشی از استهلاک طبیعی یا فرسودگی بهمرور زمان
لیست لوازم خانگی تحت پوشش بیمه لوازم خانگی
خرید بیمه لوازم خانگی، وسایل خانگی شما را در برابر حوادث بیمه خواهد کرد. در ادامه لیست وسایل تحت پوشش بیمه لوازم خانگی آورده شده است:
- تلویزیون
- ماشین ظرفشویی و لباسشویی
- یخچال فریزر
- اجاق گاز
- جارو برقی
- ماکروویو
- اتو وسشوار
- قهوهساز
- آبگرمکن و پکیج
- غذاساز
- چرخخیاطی برقی
- کولرهای آبی و گازی
دریافت خسارت بیمه لوازم خانگی
در صورت بروز خسارت تحت پوشش بیمه لوازم خانگی مراحل زیر را طی کنید:
- تماس با شماره شرکت بیمهگر و توضیح سانحه رخ داده
- ارسال کارشناس به صحنه و ارزیابی خسارت
- پرداخت خسارت طی مدت کمتر از یک ماه
نکته: در حال حاضر تنها شرکت ارائه دهنده بیمه لوازم خانگی، شرکت بیمه سامان است.
پایان نگرانی بابت آسیب به لوازم خانگی
در صورت آسیب لوازم خانگی بر اثر نوسانات برق، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت است. سقف این پرداخت برای هر وسیله، بسته به نوع آسیب و قیمت آن متفاوت بوده و ممکن است در هر شرکت بیمهای متغیر باشد. خوشبختانه، محدودیتی برای قیمت لوازم تحت پوشش در نظر گرفته نشده و وسایل با هر ارزشی، امکان بیمهشدن را دارند. برای دریافت خسارت، کافیست پس از ثبت و اعلام حادثه، به یکی از شعب شرکت بیمه مراجعه کرده و مراحل را پیگیری کنید.
اگر شما هم تجربهای در دریافت خسارت یا طی کردن مراحل پیگیری آن دارید، آن را با کاربران بیمهداتکام به اشتراک گذاشته تا دیگران نیز از تجربه شما بهرهمند شوند. در حال حاضر، تنها شرکت ارائهدهنده بیمه لوازم خانگی، بیمه سامان بوده که با پوششهای متنوع و روند ساده پرداخت خسارت، میتواند خیال شما را از بابت جبران آسیبهای احتمالی راحت کند.
بله، در صورتی که نوسان برق باعث خرابی دستگاه شده باشد، خسارت آن تحت پوشش بیمه لوازم خانگی قرار میگیرد. البته امکان دریافت خسارت از اداره برق نیز وجود دارد.
هزینه بیمه لوازم خانگی بر اساس مجموع ارزش وسایل برقی شما تعیین میشود؛ هرچه ارزش وسایل بیشتر باشد، حق بیمه نیز بالاتر خواهد بود.
در صورت عدم امکان تعمیر، مبلغ خسارت پس از کسر فرانشیز به بیمهگزار پرداخت میشود.
خیر، تنها وسایلی که مشخصات فنی و ارزشگذاری قابل تأیید دارند قابل بیمهکردن هستند. همچنین برخی اقلام جانبی مانند شارژر، گلس یا لوازم فرعی تحت پوشش قرار نمیگیرند.