نرخ خدمات پزشکی در سال 1403 و 1404
تعرفه خدمات پزشکی 1404
پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت برای رشد تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۴، عدد ۵۴ درصد بوده که گفته میشود با عدد ۴۶ درصد از سازمان برنامه و بودجه به دولت رفته است. تعرفه خدمات پزشکی در سال 1404 به شرح زیر تعیین شده است:
تبصره ۱- کدهای جدول فوق به کدهای کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت اضافه میگردد.
تبصره ۲- کلیه ارائه کنندگان خدمات سلامت مکلف به نسخه نویسی و نسخه پیچی به صورت الکترونیکی خواهند بود در مواردی که به هر دلیل براساس قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ نسخه نویسی به صورت کاغذی مجاز باشد تعرفه های این جدول قابل محاسبه و اخذ است.
تبصره ٣- کلیه مقاطع تحصیلی مندرج در بند (الف) در صورتی میتوانند از تعرفه های مذکور استفاده نمایند که عنوان مربوط در پروانه مطب آنها درج شده باشد.
تبصره ۴- کارشناسان ارشد و دکتری تخصصی در علوم پایه (PhD) پروانه دار در صورتی می توانند از تعرفههای کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در علوم پایه (PhD) استفاده نمایند که کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در علوم پایه (PhD) ثبت شده آنها مرتبط با رشته کارشناسی بوده و در پروانه فعالیت درج شده باشد.
ب- ضرایب تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی
۱ – ضرایب ریالی جزء حرفهای کلیه خدمات و مراقبتهای سلامت مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت بر مبنای کای واحد و معادل یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار (۱،۳۷۰،۰۰۰) ریال محاسبه میشود.
۲- ضریب ریالی جزء حرفهای خدمات تشخیصی و درمانی مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای خدماتی که با علامت مشخص شدهاند و معاینه (ویزیت سرپایی اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه شوند بر مبنای کای واحد و معادل هفتصد و هفتاد هزار (۷۷۰،۰۰۰) ریال محاسبه میشود
۳- ضریب ریالی جزء حرفهای خدمات دندانپزشکی معادل هشتصد و پنجاه هزار (۸۵۰،۰۰۰) ریال محاسبه میشود.
تبصره- در مراکز عمومی غیر دولتی، ضریب ریالی جزء حرفهای دندانپزشکان تمام وقت و غیر تمام وقت یکسان میباشد و سهم پرداخت سازمانهای بیمه گر پایه برای خدمات دندانپزشکی تحت پوشش معادل هفتاد درصد (۷۰) رقم فوق میباشد
۴- ضرایب ریالی جزء فنی کلیه خدمات و مراقبتهای سلامت مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت (به استثنای خدمات مندرج در بندهای (۵) و (۶)) بر مبنای کای واحد و معادل یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار (۱.۷۵۰.۰۰۰) ریال محاسبه میشود.
۵- ضریب ریالی جزء فنی برای خدماتی که در کد (۷) مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت با علامت (#) مشخص شده اند اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه شوند بر مبنای کای واحد و معادل یک میلیون و یکصد و دوازده هزار (۱،۱۱۲،۰۰۰) ریال محاسبه می شود.
۶- ضریب ریالی جزء فنی برای خدماتی که در کدهای (۸) و (۹) مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت با علامت (#) مشخص شدهاند اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه ،شوند بر مبنای کای واحد و معادل یک میلیون و پنجاه هزار (۱,۰۵۰،۰۰۰ ریال محاسبهمیشود.
7- ضریب ریالی جزء فنی خدمات دندانپزشکی معادل یک میلیون و سیصد و شصت (۱،۳۶۰،۰۰۰) ریال محاسبه میشود.
8- ضریب ریالی جزء مواد و لوازم مصرفی دندانپزشکی معادل یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال محاسبه میشود.
پ- سقف تعرفه های هزینه اقامت (هتلینگ) در بیمارستانهای بخش عمومی غیر دولتی در سال ۱۴۰۴به شرح جدول زیر است:
ردیف
|
نوع تخت
|
درجه اعتبار بخشی بیمارستان |
|||
یک |
دو |
سه |
چهار |
||
1 |
اتاق یک تختی |
27.010.000 |
21.600.000 |
16.200.000 |
10.800.000 |
2 |
اتاق دو تختی |
21.000.000 |
16.800.000 |
12.600.000 |
8.400.000 |
3 |
اتاق سه تختی و بیشتر |
15.000.000 |
12.000.000 |
9.010.000 |
6.000.000 |
4 |
هزینه همراه |
3.000.000 |
2.400.000 |
1.800.000 |
1.200.000 |
5 |
بخش نوزادان سالم |
9.010.000 |
7.200.000 |
5.400.000 |
3.600.000 |
6 |
بخش نوزادان بیمار سطح دوم |
15.000.000 |
12.000.000 |
9.010.000 |
6.000.000 |
7 |
بخش بیماران روانی |
15.000.000 |
12.000.000 |
9.010.000 |
6.000.000 |
8 |
بخش بیماران سوختگی |
45.010.000 |
36.000.000 |
27.010.000 |
18.000.000 |
9 |
بخش مراقبتهای بینابینی (Intermediate ICU) مانند بخش سکته حاد مغزی (SCU) |
34.500.000 |
27.600.000 |
20.700.000 |
13.800.000 |
10 |
بخش مراقبت های ویژه قلبی (CCU) |
34.500.000 |
27.600.000 |
20.700.000 |
13.800.000 |
11 |
بخش پشتیبان مراقبت های ویژه قلبی |
27.010.000 |
27.600.000 |
16.200.000 |
10.800.000 |
12 |
بخشهای مراقبت های ویژه عمومی، کودکان، نوزادان و ریه |
60.010.000 |
48.010.000 |
36.000.000 |
24.010.000 |
13 |
بخش مراقبت های ویژه سوختگی |
67.510.000 |
54.010.000 |
40.500.000 |
27.010.000 |
تبصره ۱- هزینه خدمات پایه و لوازم مصرفی مشترک بخشهای بستری در تخت سوختگی (ردیف (۸) این (جدول) معادل دوازده درصد (۱۲%) تعرفه اقامت هتلینگ در تختهای مراقبت ویژه ،عمومی ،کودکان نوزادان و ریه ردیف (۱۲) جدول فوق معادل چهار و دو دهم درصد (۴.۲%) در تخت مراقبتهای ویژه سوختگی (ردیف (۱۳) جدول فوق) معادل هشت و چهاردهم درصد (۸,۴٪) و در سایر بخشهای این جدول معادل شش درصد (۶٪) تعرفه اقامت (هتلینگ) محاسبه میگردد فهرست خدمات و لوازم مصرفی مشترک بخشهای بستری توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور تعیین میگردد.
تبصره ۲- تعرفه خدمات بستری و بستری موقت در کلیه مراکزی که تنها مرکز ارائه دهنده خدمات بستری در شهرستان میباشند معادل تعرفه دولتی خواهد بود.
تبصره 3- به بیمارستانهای درجه یک بخش عمومی غیر دولتی کشور اجازه داده میشود حداکثر تا بیست درصد (۲۰٪) تختهای خود را براساس استانداردهای ابلاغی و آیین نامه های نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب بخشهای با خدمات رفاهی ویژه و حداکثر تا سقف تعرفههای بخش خصوصی اداره نمایند.
ت- تعرفه خدمات اعتیاد و سوء مصرف مواد در مراکز عمومی غیر دولتی، معادل بخش دولتی تعیین میشود.
۲ – سهم سازمانهای بیمه گر پایه در خرید خدمات تشخیصی و درمانی از بخش عمومی غیر دولتی در سال ۱۴۰۴ به شرح زیر تعیین میشود:
الف – معادل نود درصد (۹۰٪) تعرفه دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش بستری و بستری فوریتهای پزشکی (اورژانس) (دارای پرونده)
ب – معادل هفتاد درصد (۷۰%) تعرفه دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش سرپایی و سرپایی فوریتهای پزشکی (اورژانس) (فاقد پرونده)
تبصره- به سازمان تأمین اجتماعی اجازه داده میشود از مراکز درمانی هیئت مدیره ای تحت مالکیت خود تا سقف تعرفه های این تصویب نامه خرید خدمت نماید.
3- تعرفه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل در بخش عمومی غیر دولتی معادل هشتاد درصد (80%) تعرفه خدمات مذکور در بخش خصوصی تعیین میشود.
۴- تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی برای مؤسسات و مراکز تشخیصی و درمانی دولتی (به استثنای مراکز وابسته به دانشگاهها دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) و همچنین مؤسسات و مراکز تشخیصی و درمانی عمومی غیر دولتی برابر تعرفه بخش عمومی غیر دولتی تعیین میگردد و مجاز به دریافت تعرفه براساس این تصویب نامه می باشند.
5- این تصویب نامه از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۴ برای کلیه سازمانهای بیمه گر پایه و تکمیلی لازم الاجرا است.
مقایسه تعرفه و نرخ خدمات پزشکان در سال 1403 و 1404
در سال 1403، نرخ خدمات پزشکی در ایران بر اساس بخشهای مختلف به شرح زیر بوده است:
- تعرفه ویزیت:
– پزشکان عمومی: برای بیماران آزاد و فاقد بیمه، تعرفه ویزیت 126,000 تومان بود.
– پزشکان متخصص: تعرفه ویزیت برای پزشکان متخصص در مطب خصوصی 189,000 تومان بود.
– پزشکان فوق تخصص: تعرفه ویزیت برای پزشکان فوق تخصص 241,000 تومان بود.
- خدمات تشخیصی و درمانی:
– تزریقات: تزریق داخل عضله یا زیرجلدی 113,600 تومان برای بخش خصوصی و 60,400 تومان برای بخش دولتی.
– سونداژ: گذاشتن سوند مثانه 568,000 تومان برای بخش خصوصی و 302,000 تومان برای بخش دولتی.
– لوله گذاری معده: 2,499,200 تومان برای بخش خصوصی و 1,328,800 تومان برای بخش دولتی.
- بخشهای مختلف:
– دولتی: تعرفهها بر اساس مصوبه هیئت وزیران ابلاغ شد.
– خصوصی: تعرفهها بر اساس مصوبه جداگانه ابلاغ شد.
– خیریه: تعرفهها معمولاً کمتر از بخش دولتی بود.
تعرفه دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تهران
جهاد دانشگاهی تهران نیز به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در آموزش و خدمات بهداشتی، تعرفههای دندانپزشکی خود را با نگرش به همگانیسازی خدمات و ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه در سال ۱۴۰۴ اعلام کرده است. این تعرفهها با توجه به نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه و همچنین استانداردهای روز دندانپزشکی تدوین شدهاند. جهاد دانشگاهی همچنین با بهرهگیری از تحقیق و فناوریهای نوین در فرآیند درمان و آموزش، خدماتی کیفی و مقرون به صرفه را هدف قرار داده است.
تعرفه دندانپزشکی ۱۴۰۴ معاونت درمان
معاونت درمان وزارت بهداشت نقش کلیدی در تنظیم و اعلام تعرفههای دندانپزشکی برای سال ۱۴۰۴ ایفا میکند. این تعرفهها با همکاری کارشناسان بهداشت و اقتصاد سلامت و با توجه به وضعیت اقتصادی و نیازهای بهداشتی مردم، تنظیم شدهاند. معاونت درمان با هدف بهبود دسترسی به خدمات دندانپزشکی و ارتقای استانداردهای کیفیت درمانی، تلاش میکند تا تعرفهها را بهگونهای تعیین کند که هم برای مراکز ارائهدهنده خدمات و هم برای بیماران، مناسب و منصفانه باشد.
تعرفه دندانپزشکی ۱۴۰۴ دولتی
تعرفههای دندانپزشکی در بخش دولتی برای سال ۱۴۰۴ به منظور ارائه خدمات قابل دسترس و مقرون بهصرفه به تمامی افراد جامعه تدوین شدهاند. این تعرفهها بر پایه سیاستهای عدالت محور بهداشت و درمان و با همکاری مجریان خدمات سلامت عمومی و مدیران بیمارستانهای دولتی تعیین میشوند. هدف از این تعرفهگذاری، کاهش فشار مالی بر روی بیماران و همچنین حفظ کیفیت خدمات ارائه شده توسط بیمارستانها و کلینیکهای دولتی است.
تعرفه دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تهران
تعرفههای دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تهران در سال ۱۴۰۳ با تمرکز بر ارائه خدمات تخصصی و با کیفیت، متناسب با نیازهای جامعه و انتظارات بیماران تنظیم شدهاند. این تعرفهها به گونهای تعریف میشوند که همچنان زمینه برای توسعه دانش و فناوری در حوزه دندانپزشکی و آموزش فراگیر فراهم شود. جهاد دانشگاهی همواره تلاش دارد تا خدماتش را با حفظ استانداردهای جهانی و بهروزرسانی در روشها و تجهیزات، در اختیار عموم قرار دهد.
عوامل تغییر نرخ خدمات پزشکی
عوامل مختلفی در تغییر نرخ خدمات پزشکی در سال 1404 مؤثر بودهاند:
– تورم و افزایش هزینهها: افزایش هزینههای تمام شده خدمات پزشکی و تورم اقتصادی از عوامل اصلی هستند.
– سیاستهای بیمهای: تلاش برای هماهنگی بین تعرفهها و هزینههای واقعی خدمات پزشکی.
– مذاکرات بین بیمهها و نظام پزشکی: تلاش برای یافتن تعادل بین هزینههای خدمات پزشکی و پرداختهای بیمهای.
تغییر تعرفه خدمات پزشکی برای خدمات خیریه در سال 1404
اطلاعات دقیقی در مورد تغییر نرخ خدمات پزشکی برای خدمات خیریه در سال 1404 در دسترس نیست. اما معمولاً خدمات خیریه با نرخهای پایینتر از بخش خصوصی ارائه میشوند. ممکن است این خدمات نیز تحت تأثیر افزایش کلی تعرفهها قرار بگیرند، اما به دلیل ماهیت خیریهای آنها، تغییرات ممکن است کمتر باشد.
مقالات مرتبط :
خرید بیمه آنلاین / بیمه های مهم زندگی
کار در حوزه رشته های مختلف پزشکی در ایران
مقالات و گزارشهای تحلیلی پزشکی