کار چیست؟
مفهوم کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوشش های فکری و جسمی بوده و هدفشان تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده می سازد. کار در همه فرهنگ ها اساس نظام اقتصادی یا اقتصاد است، که شامل نهادهایی است که با تولید و توزیع کالاها و خدمات سروکار دارند.
شغل چیست؟
اگر بخواهیم بحثِ “کار” را به سمت مفهوم “شغل” سوق بدهیم باید گفت زمانی که”کار” با صفات شخصیتی فرد همسو و همخوان باشد به آن “شغل” می گویند.در غیر این صورت کار به مفهوم”کار” باقی می ماند.
همچنین شغل کار یا تجارتی است که فرد به وسیله آن امرار معاش می کند و وظیفه ای تلقی می شود که فرد به انجام آن مشغول است و بابت آن حقوق و دستمزد دریافت می کند و در واقع حالتی از مشغول بودن می باشد.
افراد شاغل را می توان به دو گروه تقسیم کرد؛ افرادی که به طور مستقل برای خودشان کار می کنند و کسانی که در ازای انجام یک کار یا وظیفه مشخص، حقوق دریافت می کنند. لازم به ذکر است، یک شغل ترکیبی از وظایف، مسئولیت و فعالیت می باشد.
تناسب بین شغل و ویژگی های شخصیتی اخیراً در سال های جدید خیلی مطمح نظر واقع گرفته شده است. تناسب بین دو مفهوم شغل و ویژگی های شخصیتی علاوه بر اینکه برای کارفرمایان مورد توجه و اهمیت واقع شده است، برای کارجویان نیز مورد اهمیت قرار گرفته است.
کسب و کار چیست؟
کسب و کار به فعالیتهای اقتصادی اشاره دارد که به منظور تولید کالا یا ارائه خدمات به جامعه انجام میشود. این فعالیتها شامل خرید و فروش، تولید، بازاریابی، مدیریت و سایر فعالیتهای مرتبط با تأمین نیازهای انسانی و جامعه میشود. کسب و کارها میتوانند به صورت خصوصی یا دولتی، کوچک یا بزرگ، محلی یا بینالمللی فعالیت کنند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور دارند.
این فعالیتها میتوانند شامل انواع مختلفی از صنایع و خدمات باشند، از جمله صنایع تولیدی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات، مشاوره، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات حمل و نقل و غیره
تعریف کسب و کار در کار آفرینی
در یک تعریف کلی باید بگوییم که کسب و کار (Business) به یک نهاد یا سازمان سرمایهگذاری اطلاق میشود که فعالیتهای حرفهای انجام میدهد. این سازمانها میتوانند تجاری، صنعتی یا در دستهبندیهای دیگر باشند. این مؤسسات تجاری انتفاعی حتما برای کسب سود کار میکنند، در حالی که گروههای غیرانتفاعی فعالیتهای خود را برای یک مأموریت خیر و بدون منافع مالی شخصی انجام میدهند. مالکیت کسب و کار شامل مشارکت، شرکتهای انفرادی، شرکتهای هیبریدی و غیره است. کسب و کارها میتوانند در مقیاس کوچک یا بزرگ فعالیت کنند و حرفههای مختلفی از فروش لوازم خانگی تا ارائه خدمات پزشکی را در نظر داشته باشند.
چه کارهایی در کسب و کار در ایران وجود دارد؟
در ایران کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز فراوان هستند که شامل مشاغلی مانند طراحی داخلی، ساخت مجسمه، کار با چوب، طراحی وب سایت، فروشگاه آنلاین، خدمات دیجیتال و غیره میشوند. همچنین، کسب و کارهایی مانند کسب و کارهای شراکتی، شرکت سهامی، شرکت تعاونی و شرکت با مسئولیت محدود نیز در ایران وجود دارند. ، کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز فراوان هستند که شامل مشاغلی مانند فروشگاههای محلی، رستورانها و کافیشاپها، خدمات تعمیراتی و نگهداری، خدمات آرایشگری و زیبایی، خدمات فنی و مهندسی و غیره میشوند.
انواع کسب و کار چیست؟
۱. سرویس و خدمات دهی
نوع اول کسب و کار به موقعیتهایی اشاره دارد که فروشنده کالاهای نامشهود بوده و فعالیتهایی مانند کمک، مشاوره یا نیروی کار را به مشتریان فردی و یا سایر مشاغل ارائه میدهند. نمونههایی از این نوع شامل شرکتهای مشاوره حقوقی، آژانسهای مشاوره و ارائه دهندگان خدمات پیک و حمل و نقل است. در این نوع کسب و کار، محصولات را نمیتوان برای فروش ذخیره یا از ارائه دهندگان آنها جدا کرد.
۲. تولید یک محصول محسوس
در این نوع از کسب و کارها، تولید کننده از مواد اولیه برای ساخت محصول مورد نظر خود استفاده میکند. سپس این محصول به طور مستقیم یا از طریق اشخاص ثالث به مشتری فروخته میشود. چنین مشاغلی به جای اینکه محصول را صرفا توزیع کنند، خودشان کالاهای مورد نیاز مشتری را تولید میکنند. برخی از نمونههای این نوع شرکتهای خودروسازی، تولیدکنندگان انواع نوشیدنی، کارخانههای فولاد، کفاشها و خیاطها هستند.
۳. خرده فروشی
برای تبیین بهتر اینکه کسب و کار چیست باید به نوع سوم توجه بیشتری داشته باشید. این نوع که به عنوان تجارت «خرید و فروش» هم شناخته میشود، مجموعه واسطههایی را شامل میشود که کالاها را از تولیدکنندگان خریداری میکنند و به دست مشتریان میرسانند. در اصل آنها محصول را به قیمت خرده فروشی به مصرف کنندگان نهایی میفروشند. در اینجا سود حاصل از توزیع محصول به قیمت خرده فروشی است و بالاتر از قیمتی است که از تولید کننده خریداری شده است. میتوانید نمونه خوبی از آن را در مواجهه با سوپرمارکتها، فروشگاههای آجر و ملات و یا شرکتهای معاف از مالیات پیدا کنید.
۴. کسب و کارهای ترکیبی (هیبریدی)
همانطور که از نام آن پیداست، کسبوکارهای ترکیبی، از حداقل دو نوع دیگر ایجاد شدهاند. رستورانها یکی از نمونههای این نوع مشاغل هستند، زیرا آنها غذای خود را تولید میکنند، اما در عین حال، آب، نوشابه، موادی از این دست را از تولیدکنندگان دیگر خریداری میکنند. با این کار آنها هم تولید کننده و هم خرده فروش هستند. علاوه بر این، رستورانها نیز سفارشات مشتریان را ارائه کرده و روندی را در پیش میگیرند که آنها را به یک تجارت خدماتی نیز تبدیل میکند.
ویژگی های کسب و کار
۱. انگیزه اقتصادی
تجارت را میتوان به راحتی به عنوان یک فعالیت تجاری سازمان یافته تعریف کرد و به این ترتیب، حول محور انگیزهی مالی میچرخد. به بیان بهتر آنچه در هسته هر شغل قرار دارد ؛کسب سود است.
۲. تولید یا خرید محصولات
کسب و کارها، کالاهایی را تولید یا خریداری میکنند تا در جامعه توزیع نمایند. البته اشاره کردیم که آنها میتوانند به هر دو صورت کار کنند. به این معنی که خرید مواد خام و ماشین آلات برای تولید کالا یا خرید یک محصول از قبل تمام شده را در نظر بگیرند و سپس با افزودن ارزش به آن، فروش مجدد محصول به مصرف کننده نهایی را در نظر داشته باشند.
۳. فروش کالا و خدمات
وقتی مشخص میکنیم هدف ما از کسب و کار چیست، ویژگی بارز خود را هم تعیین کردهایم. در این مورد خاص کالاهایی که قبلا تولید شدهاند یا به خرده فروشان فروخته میشوند که محصول را توزیع میکنند یا مستقیماً به مشتریان عرضه میشوند. در این میان حتی خدمات (شکل ناملموس کالا)، هم برای سود فروخته میشود.
۴. کسب سود
با هر کسب و کاری، در نهایت، به سود مورد نظر میرسیم. این چیزی است که موجودیت سازمان را در دراز مدت حفظ میکند و آن را در جریان نگه میدارد.
۵. رضایت مصرف کننده
در کنار اصل مهم سودآوری، فعالیت اصلی یک بنگاه اقتصادی تولید، ارائه کالاها و خدمات برای برآوردن نیازهای جامعه است؛ بنابراین، مصرف کننده نهایی به عنوان منبع سود، همیشه نقشی محوری در فعالیت ما ایفا میکند. به همین دلیل است که رضایت مشتری باید از جمله ویژگیهای مهم یک کسب و کار باشد.
۶. فعالیت مستمر
ما باید زمان راه اندازی مجموعه خودمان مشخص کنیم که آینده این کسب و کار چیست و به کجا ختم میشود. مبادله انفرادی کالا یا خدمات به تنهایی یک فعالیت تجاری تلقی نمیشود. معاملات باید به طور منظم انجام شود تا به عنوان یک فعالیت تجاری تلقی شوند. پس آینده نگری و برنامه ریزی برای تداوم هم ویژگی دیگری است که نباید از آن غافل شویم.
۷. قانونی بودن
صرف نظر از نوع، ساختار و اندازه یک سازمان تجاری، کسب و کار ما تنها در صورتی برای جامعه رسمیت دارد که دارای ضوابط قانونی خاصی باشد. همچنین باید مجوزهای تعیین شده توسط قانون را به دست آورده باشد.
هدف از کار کردن
در جامعه امروز، کار کردن به عنوان یکی از جوانب ضروری زندگی انسانی محسوب میشود. هر فرد در تمام مراحل زندگی خود با مفهوم کار و اشتغال درگیر است. اما آیا فقط به دنبال انجام یک فعالیت و دریافت درآمد هستیم؟ آیا تنها هدف از کار کردن به دست آوردن روزی و تامین نیازهای مادی است؟ دیدگاههای جامعهشناختی و روانشناختی نشان میدهد که هدف از کار کردن بسیار بیشتر از این است و شامل ابعاد گوناگونی است که بر فرد و جامعه تأثیرگذار است.
4 پاسخ
من ایده دارم. ولی پول ندارم . باید چکار کنم؟ وام بگیرم یا چی؟
سلام فرم سرمایه پذیر (در بالای سایت) رو تکمیل نمایید . سرمایه گذاران ما آماده سرمایه گذاری و شراکت در پروژه های مختلف هستند. ما همچنین رو ملک-خودرو-طلا و سیم کارت پرداخت داریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید. 02166577983
با سلام ،ماشین من ۴۰۵ slx ,میباشد و مدل ۸۹ هست ،میتونم با سندش وام دریافت کنم؟
درود خودرو مدل 90به بالا پرداخت داریم